Zapłata określonej sumy pieniędzy, po osiągnięciu pewnego pułapu zakupów (cashback), co do zasady, posiada cechy jakie można przypisać sprzedaży premiowej. W ramach sprzedaży premiowej dochodzi bowiem do przyznania dodatkowych nieodpłatnych świadczeń w związku z nabyciem określonych towarów bądź usług oraz przy spełnieniu wskazanych przez organizatora warunków. Celem przeprowadzenia takiego przedsięwzięcia jest przede wszystkim skłonienie potencjalnych klientów do skorzystania z oferty przedsiębiorcy.

W tym miejscu należy wskazać, że ze sprzedażą premiową mamy również do czynienia w sytuacji, gdy świadczenie uzyskiwane przez uczestnika w ramach akcji promocyjnej, nie pochodzi bezpośrednio od sprzedawcy nabywanych przez niego towarów.

Zgodnie z twierdzeniem WSA w Warszawie wyrażonym w wyroku z 12 marca 2015 r. (III SA/Wa 2799/14), istotne jest w tym przypadku to „czy podatnik będący osobą fizyczną zawarł umowę sprzedaży, na mocy której nabył na własną rzecz towar lub usługę, za określoną w tej umowie cenę i czy w związku z zawarciem tej umowy nabył też prawo do otrzymania nagrody. Bez znaczenia jest natomiast czy umowa sprzedaży zawierana jest z udziałem pośrednika czy też bez jego udziału. W obu przypadkach dochodzi bowiem do zawarcia umowy sprzedaży. Istotnym jest czy sprzedaż ta była premiowana i czy otrzymana nagroda związana była z tą sprzedażą premiową.”

W tym zakresie warto również zwrócić uwagę na interpretację indywidualną dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 sierpnia 2016 r. (IPPB4/ 4511-823/16-2/JM), w której organ podatkowy uznał za sprzedaż premiową akcję organizowaną przez przedsiębiorcę prowadzącego platformę internetową, za pośrednictwem której konsumenci mogą dokonywać zakupów w sklepach internetowych. Premie w formie casback naliczane były od każdej transakcji zakupu w sklepie internetowym partnera.

Tym samym, oceniając czy w danym przypadku mamy do czynienia ze sprzedażą premiową, należy przede wszystkim ustalić czy z punktu widzenia podatnika (tu użytkownik platformy) doszło do premiowania dokonanego przez niego zakupu – niezależnie od tego kto jest podmiotem przyznającym premię. W przypadku cashbacków przyznawanych w związku z korzystaniem z platformy zakupowej, w ramach której podatnik nabywa określone towary lub usługi – dochodzi zatem do sprzedaży premiowej.

Opodatkowanie świadczeń

Głównym skutkiem, jaki związany jest z przeprowadzeniem różnego rodzaju akcji promocyjnych takich jak cashback, jest powstanie przychodu po stronie uczestnika z tytułu otrzymanego świadczenia. Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem dochodów wprost wymienionych przez ustawodawcę oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Świadczenie przyznane użytkownikowi platformy cashback, stanowić będzie dla niego przysporzenie o konkretnym wymiarze finansowym. Co do zasady więc wartość otrzymanego świadczenia w postaci cashbacku, stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, przysporzenia uzyskiwane przez beneficjentów sprzedaży premiowej – w tym cashbacku - stanowią, co do zasady, przychód z innych źródeł. W oparciu o regulację art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, przychód ten podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 proc. świadczenia.

Zwolnienie z opodatkowania

W odniesieniu do świadczeń otrzymywanych przez beneficjentów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej będzie miało jednak zastosowanie zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68 o PIT, odnoszące się wprost do sprzedaży premiowej. Na podstawie przywołanej regulacji wolna od podatku jest wartość nagród uzyskiwanych w ramach sprzedaży premiowej, nieprzekraczająca jednorazowo kwoty 2000 zł. Podkreślenia wymaga, że zwolnienie ma zastosowanie, jeśli udział wsprzedaży premiowej nie ma związku z prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą (zob. interpretację indywidualną Ministra Finansów z 11 stycznia 2016 r., DD9.8220.2.129.2015.JQP).

Wypłata cashbacku będzie zatem zwolniona z opodatkowania o ile jednorazowo kwota cashbacku nie przekroczy 2000 zł.

Uwaga!

Jeżeli wartość cashbacku przekroczy 2000 zł, wówczas opodatkowaniu podlega całość kwoty, a nie nadwyżka ponad ten limit. W przypadku przekroczenia tej kwoty na organizatorze cashbacku będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego – przy założeniu, że udział w cashbacku nie ma związku z prowadzoną przez osobę fizyczną działalnością gospodarczą.

Obowiązki płatnika

Uznaje się, że obowiązki płatnika podatku od świadczeń wydawanych w ramach akcji promocyjnych pełnią podmioty będące fundatorami tych świadczeń, a więc podmioty ponoszące ekonomiczny ciężar organizacji akcji, niezależnie od tego kto formalnie jest jej organizatorem. Choć znane są również stanowiska zgodnie, z którym płatnikiem są podmioty wypłacające świadczenie (zob. wyrok NSA z 25 listopada 2020 r., II FSK 1915/18).

Jeżeli zatem organizator platformy cashback, przy przyznawaniu cashbacków działa we własnym imieniu i na własny rachunek (ponosi ciężar ekonomiczny cashbacków), będzie pełnił funkcję płatnika podatku w zakresie przekazywanych świadczeń (zob. interpretację indywidualną dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 sierpnia 2019 r., 0114-KDIP3-3.4011.271.2019. 2.JM oraz z 24 stycznia 2023 r., 0114-KDIP3-2.4011.55.2018. 11.MG).

Organizator platformy caskback zobowiązany będzie do przekazania kwoty zryczałtowanego podatku od wypłacanego świadczenia na rachunek urzędu skarbowego, właściwego ze względu na swoją siedzibę (siedzibę płatnika), w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek (art. 42 ust. 1 ustawy o PIT). Ponadto, stosownie do art. 42 ust. 1a ustawy o PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, zobowiązany będzie przesłać do ww. urzędu skarbowego roczną deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR).

Podstawa prawna:

- art. 9 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 68, art. 30 ust. 1 pkt 2, art. 42 ust. 1 i 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2022 r., poz. 2647 ze zm.)