Aktualizacja: 19.01.2025 15:22 Publikacja: 12.06.2023 02:00
Foto: AdobeStock
Tak uznał dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 14 września 2022 r. (0114-KDIP4-2.4012.377.2022.1.MC).
Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT wskazała, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczyła usługi leasingu operacyjnego i finansowego oraz najmu długoterminowego głównie na rzecz przedsiębiorców będących czynnymi podatnikami VAT. Oprócz standardowych postanowień umownych w kontraktach znajdowały się również klauzule, w świetle których leasingobiorca po zakończeniu podstawowego okresu leasingu był uprawniony do wykupu pojazdu po bardzo okazyjnej cenie (zazwyczaj niższej niż jego wartość rynkowa). Skorzystanie z prawa wykupu wymagało wcześniejszego zgłoszenia woli nabycia pojazdu po zakończeniu okresu leasingu. Ze względów biznesowych spółka postanowiła podjąć działania zmierzające do zwiększenia liczby pojazdów, które po zakończeniu umowy miały pozostawać własnością spółki. W tym celu leasingobiorcom, którzy z odpowiednim wyprzedzeniem zgłosili chęć skorzystania z prawa wykupu pojazdu, spółka postanowiła wypłacać specjalną gratyfikację (premię), w zamian za którą leasingobiorcy mieli odstępować od wykupu pojazdu. Leasingobiorcy, którzy takiej woli nie zgłosili, premii nie otrzymywali. Premia wypłacana była jednorazowo, po spełnieniu wszystkich wymaganych w umowie przesłanek, m.in. po zapłacie wszystkich rat z tytułu leasingu, rozliczeniu szkód komunikacyjnych czy też wykonaniu zaległych napraw i przeglądów. Wypłata premii miała formę pieniężną, a spółka nie przewidywała alternatywnych form jej zapłaty, jak np. kompensaty z tytułu niezapłaconych rat leasingowych. Spółka zawnioskowała o potwierdzenie prawidłowości podejścia, zgodnie z którym premia stanowiła wynagrodzenie za usługę świadczoną przez leasingobiorcę na rzecz spółki, a w efekcie spółce przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktury wystawionej przez leasingobiorcę.
Regulacja dotycząca odszkodowania w wysokości dwukrotności stosownego wynagrodzenia nie rozróżnia odpowiedzialności za naruszenie zawinione i niezawinione. Nie daje też możliwości zmiany wysokości roszczenia ze względu na okoliczności naruszenia.
Zmiany w składce zdrowotnej, które ostatecznie uchwalono i które weszły w życie od stycznia, są w zasadzie kosmetyczne. Na większą reformę musimy poczekać jeszcze rok.
Minimalny podatek dochodowy należy rozliczyć w zeznaniu rocznym składanym do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego. W przypadku podatników, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, termin ten upływa 31 marca br.
Właściciele nieruchomości muszą przygotować się na istotne zmiany w opodatkowaniu, które weszły w życie 1 stycznia. Kluczowym aspektem tych zmian jest wprowadzenie nowych, niezależnych od prawa budowlanego definicji budynku i budowli.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
Od 1 stycznia obniżono w niewielkim stopniu wysokość minimalnej składki zdrowotnej i wyłączono z podstawy jej wymiaru przychody ze sprzedaży środków trwałych. Większa reforma składki ma wejść w życie za rok.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Od 15 lutego będzie można składać roczne deklaracje PIT za 2024 rok. Jeżeli z zeznania podatkowego wynika nadpłata, należy nam się jej zwrot. Co zrobić, by szybciej trafił na nasze konto? Można go otrzymać nawet w ciągu kilku dni.
W świetle projektowanych zmian Ministerstwo Finansów zdecydowało się na wprowadzenie definicji trwałego związania obiektu z gruntem, która jest zdecydowanie szersza, niż cywilistyczne rozumienie tego terminu.
Od 1 stycznia 2025 roku weszły w życie zmiany w uldze termomodernizacyjnej. Nie można już z niej skorzystać w przypadku niektórych wydatków. Jednocześnie pojawiła się możliwość odliczenia od podatku inwestycji, które do tej pory nie były objęte ulgą.
Pracodawca musi poinformować skarbówkę, ile zarobili jego pracownicy. Robi to na formularzu PIT-11. Czas na wysyłkę informacji do urzędu skarbowego ma do 31 stycznia. Natomiast 28 lutego jest ostatni dzień na przekazanie PIT-11 pracownikom.
Obowiązki wynikające wprost z rozporządzenia DORA będą obowiązywać, tylko nie wiadomo, czy będą egzekwowane. KNF wskazuje, że podmioty objęte rozporządzeniem mają być gotowe do stosowania DORA na 17 stycznia – mówi Natalia Kotłowska-Wochna, radca prawny z Kochański & Partners.
Wzrasta znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Dla przedsiębiorców wspierających działania w tym obszarze w polskim prawie przewidziano ulgę sponsoringową.
Do końca marca osoby prawne, które w ubiegłym roku poniosły straty albo wykazały rentowność poniżej 2 proc., powinny zapłacić podatek zwany minimalnym. To zupełnie inna danina niż globalna, o podobnej nazwie.
Podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej, jeżeli od 2025 r. chcą zrezygnować z tej formy opodatkowania, mogą to uczynić jedynie do 20 stycznia br.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas