Koniec roku to szczególny okres, w którym wiele firm decyduje się na organizację imprez firmowych oraz przekazywanie różnego rodzaju świadczeń zarówno pracownikom i ich rodzinom, jak też współpracownikom, kontrahentom czy innym podmiotom (jak blogerzy, influencerzy czy „ambasadorowie marki”). W ferworze świątecznych przygotowań nie można jednak zapominać o obowiązkach podatkowych, jakie mogą wiązać się z takimi działaniami.
Aby ułatwić poruszanie się w gąszczu przepisów, rozpoczynamy cykl trzech artykułów prezentujących najważniejsze konsekwencje podatkowe najczęściej spotykanych działań podejmowanych przez firmy w związku z okresem świątecznym i noworocznym. W artykułach tych omówimy podstawowe konsekwencje podatkowe takich działań po stronie firmy przekazującej świadczenie, jako podatnika podatku dochodowego i VAT, ale także płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek na ubezpieczenie (ZUS), jak również po stronie osób fizycznych będących beneficjentami świadczeń.