Aktualizacja: 13.01.2025 06:22 Publikacja: 13.01.2025 04:50
Foto: Adobe Stock
Niedopilnowanie obowiązków związanych z przechowywaniem dokumentów księgowych naraża przedsiębiorców na konsekwencje prawne. Ewentualne uchybienia dotyczące nieprzestrzegania przepisów prawnych są najczęściej wykrywane podczas czynności przeprowadzanych przez organy podatkowe.
Aby ustrzec się przed ujemnymi następstwami wykrytych błędów w przechowywaniu dowodów księgowych, należy przede wszystkim prawidłowo klasyfikować dokumenty księgowe oraz znać zasady ich przechowywania, w tym terminy wymagane do ich przechowywania. Podstawowe przepisy prawne opisujące przechowywanie i ochronę danych znajdują się w rozdziale 8 (art. 71-76) ustawy o rachunkowości.
Zmiany w składce zdrowotnej, które ostatecznie uchwalono i które weszły w życie od stycznia, są w zasadzie kosmetyczne. Na większą reformę musimy poczekać jeszcze rok.
Minimalny podatek dochodowy należy rozliczyć w zeznaniu rocznym składanym do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego. W przypadku podatników, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, termin ten upływa 31 marca br.
Właściciele nieruchomości muszą przygotować się na istotne zmiany w opodatkowaniu, które weszły w życie 1 stycznia. Kluczowym aspektem tych zmian jest wprowadzenie nowych, niezależnych od prawa budowlanego definicji budynku i budowli.
Od 1 stycznia obniżono w niewielkim stopniu wysokość minimalnej składki zdrowotnej i wyłączono z podstawy jej wymiaru przychody ze sprzedaży środków trwałych. Większa reforma składki ma wejść w życie za rok.
Spółka jawna będąca podatnikiem CIT pozostaje nim do dnia jej likwidacji lub wykreślenia z właściwego rejestru. Tak twierdzi fiskus. Zdaniem sądów utratę statusu podatnika CIT może również spowodować zmiana w składzie jej wspólników.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Na przełomie roku przedsiębiorcy mają do wykonania wiele zadań, przede wszystkim księgowych. Jest to także czas na podsumowania i na podjęcie działań, które mogą usprawnić funkcjonowanie firmy.
Transformacja energetyczna w Polsce nabiera tempa. Jednocześnie rośnie liczba i złożoność umów cPPA/vPPA, co będzie stanowić coraz większe wyzwanie do ich prawidłowego ujęcia księgowego.
W przyszłym roku dodatek podatkowo-rachunkowy zmieni tytuł i pojawią się w nim nowe stałe rubryki, m.in. poradnik dla biur rachunkowych, poradnik dla małej firmy oraz porady ekspertów.
Rozliczanie kosztów pracowniczych na koniec roku to jeden z kluczowy elementów zamknięcia rocznego. Dział księgowości musi uwzględnić nie tylko standardowe wynagrodzenia, ale również premie, świadczenia dodatkowe i niewykorzystane urlopy.
Procedura ustalania odpisu aktualizującego wycenę aktywów spowodowanego utratą przez nie wartości obejmuje m.in. ustalenie takiego odpisu w odniesieniu do aktywów wypracowujących korzyści ekonomiczne pojedynczo.
Raportowanie odpowiedzialnego rozwoju obejmie w przyszłym roku największe firmy, a potem będzie stopniowo rozszerzane.
Nowe obowiązki dotyczące prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i przesyłania ich organowi podatkowemu w formie plików elektronicznych (JPK) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. i na początek obejmą największych podatników CIT.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas