Córka może rozliczać w kosztach uzyskania przychodów samochód matki

Przedsiębiorca ma prawo zaliczać do kosztów wydatki na eksploatację auta, z którego korzysta na podstawie umowy użyczenia. Jeśli samochód jest też używany prywatnie, to koszty rozlicza w 75 proc. Użyczonego samochodu nie można natomiast amortyzować.

Publikacja: 24.03.2025 04:30

Córka może rozliczać w kosztach uzyskania przychodów samochód matki

Foto: Adobe Stock

Takie są wnioski z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 marca 2025 r. (0114-KDIP3-2.4011.945.2024.2.MT).

Wystąpiła o nią księgowa prowadząca biuro rachunkowe. Wykorzystuje w biznesie samochód osobowy, który należy do jej matki. Auto jest używane na podstawie umowy użyczenia. Księgowa wprowadziła samochód do ewidencji środków trwałych i go amortyzuje. Zalicza też do kosztów uzyskania przychodów wydatki na eksploatację auta – paliwo, części, badanie techniczne, polisę OC. Uważa, że ma do tego prawo, ponieważ samochód jest niezbędny w jej działalności. Wskazuje, że w umowach z klientami zobowiązuje się do odbioru dokumentów. Bez samochodu byłoby to niemożliwe. Właścicielka biura rachunkowego przyznaje jednak, że auto jest wykorzystywane też prywatnie. Dlatego wymienione wydatki na eksploatację rozlicza w kosztach w 75 proc.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Fundusze inwestycyjne rozliczamy sami
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jaki podatek od wynagrodzenia za zakaz konkurencji
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Praca zdalna nie wyklucza podwyższonych kosztów podatkowych
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Firma zwolniona z VAT wystawi fakturę tylko na żądanie
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Aby zaliczyć wydatek do kosztów podatkowych, trzeba mieć dokumenty