Organizator konkursu nie musi pobierać podatku od zwycięzców, jeśli wygrana jest dla nich przychodem z działalności gospodarczej. Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach.
Wystąpiła o nią spółka z o.o. produkująca mrożoną żywność. Aby zwiększyć sprzedaż, organizuje różne akcje promocyjne, np. konkursy, programy motywacyjne, sprzedaż premiową. Uczestnikami są osoby prowadzące działalność gospodarczą. Regulaminy akcji określają kryteria wyłaniania zwycięzców i przysługujące im nagrody (oraz inne świadczenia związane z promocjami).
Czy na spółce ciążą obowiązki płatnika, tzn. czy musi od nagród potrącić podatek i odprowadzić do urzędu skarbowego? Twierdzi, że nie. Beneficjentami są bowiem przedsiębiorcy. Uczestnictwo w akcjach promocyjnych ma związek z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą. Otrzymane nagrody i świadczenia powinni więc wykazać jako przychód z firmy.
Spółka podkreśliła, że przedsiębiorcy biorący udział w konkursach i innych akcjach otrzymują świadczenia za czynności, które podejmują w działalności gospodarczej. Ich celem jest nie tylko uzyskanie nagrody, ale również zwiększenie przychodu z firmy. Uzyskane profity mają zatem niezaprzeczalny związek z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.
Zdaniem spółki nie ma uzasadnienia do wyłączenia nagród i innych świadczeń z firmowych przychodów. Żaden przepis ustawy o PIT tego nie przewiduje.
Fiskus zgodził się z tym stanowiskiem. Przypomniał, że osoby prowadzące działalność gospodarczą same obliczają zaliczki na PIT i wpłacają je do urzędu skarbowego. W ten sposób rozliczają wszystkie przychody z działalności gospodarczej. Także te, które uzyskały w związku z udziałem w konkursie bądź innej akcji promocyjnej.
Reasumując, spółka nie musi pobierać i odprowadzać podatku od przekazywanych nagrodzonym przedsiębiorcom świadczeń.
Numer interpretacji: 2461-IBPB-1-1.45 11.652.2016.1.BS
masz pytanie, wyślij e-mail do autora: p.wojtasik@rp.pl