Bydgoska Izba Skarbowa wyjaśniła, jak stosować obowiązujące od 1 stycznia 2016 r. przepisy o korektach kosztów uzyskania przychodów. Z interpretacji wynika, że faktury korygujące otrzymane od stycznia należy ujmować na bieżąco, nawet gdy dotyczą dostaw z zeszłego roku.

Chodzi o rozliczanie często zdarzających się w obrocie gospodarczym rabatów, reklamacji, zwrotów towarów czy zmian prognozowanej wcześniej przez strony kontraktu ceny. Do końca 2015 r. przepisy nie określały zasad dokonywania korekt w takich sytuacjach. Skarbówka chciała, aby zawsze, niezależnie od przyczyn poprawki, robić wsteczne korekty. Takie podejście komplikowało życie przedsiębiorcom, zwłaszcza tym, którzy powinni cofać się do zamkniętego już okresu rozliczeniowego, np. poprzedniego roku. Musieli bowiem jeszcze raz przeliczyć zobowiązanie podatkowe i złożyć ponownie deklaracje. Na dodatek czasami okazywało się, że przez taką wsteczną korektę wychodziła im zaległość podatkowa.

Od nowego roku obowiązuje zasada (wprowadzona nowelizacją z 10 września 2015 r. DzU z 2015 r., poz. 1595), że jeśli pierwotna faktura jest prawidłowa, a korygującą wystawiamy z przyczyn powstałych już po transakcji, to można ją rozliczyć na bieżąco.

O interpretację nowych regulacji wystąpiła spółka prowadząca hurtownię środków farmaceutycznych. W umowach z dostawcami ma zagwarantowane różne rabaty, np. za dochowanie terminów płatności albo zrealizowanie określonego poziomu obrotu. Jeśli spełni te warunki, kontrahent przesyła fakturę korygującą uwzględniającą bonus. Bardzo często takie faktury wystawiane są pod koniec roku. Tak jest zwłaszcza, gdy rabaty przyznawane są za dłuższe okresy (kwartalne, półroczne, roczne). Jak je rozliczyć, jeśli dotrą do spółki dopiero w następnym roku? Spółka twierdzi, że korekty dotyczące dostaw z 2015 r. powinny być ujęte w rozliczeniu za ten rok. Niezależnie od tego, czy faktura została wystawiona w 2015 r. czy 2016 r. i kiedy została otrzymana. Rabaty przysługują bowiem w ramach umów i dostaw zrealizowanych w 2015 r. Korekty powinny więc być ujmowane w zeznaniu za ten okres.

Fiskus miał jednak inne zdanie. Przypomniał, że od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorcy muszą dokonać korekty kosztów w miesiącu, w którym otrzymają fakturę korygującą. Zgodnie z przepisami przejściowymi do nowelizacji ustawy o CIT nowe zasady rozliczenia stosuje się do korekty kosztów poniesionych wcześniej, jeżeli zdarzenie powodujące korektę wystąpi w 2016 r.

Reklama
Reklama

Oznacza to, że nowe reguły przyjmuje się także do kosztów poniesionych w 2015 r., jeśli przedsiębiorca otrzymał fakturę korygującą (niespowodowaną błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką) w 2016 r. Koszty powinny więc być skorygowane na bieżąco. Niezależnie od daty wystawienia faktury korygującej przez dostawcę nowe przepisy wiążą bowiem moment korekty z jej otrzymaniem przez nabywcę.

Inaczej byłoby, gdyby spółka otrzymała faktury korygujące jeszcze w 2015 r. Wtedy powinny być rozliczone na podstawie poprzedniego stanu prawnego (czyli wstecznie).

numer interpretacji: ITPB3/4510-699 /10/PW