Przedsiębiorca może wpłynąć na datę powstania obowiązku podatkowego

Rozmowa | Dawid Milczarek, menedżer w kancelarii Martini i Wspólnicy

Publikacja: 02.07.2015 02:00

Dawid Milczarek

Dawid Milczarek

Foto: materiały prasowe

Rz: Czy podatnik może mieć wpływ na to, kiedy należy odprowadzić VAT?

Dawid Milczarek: Reguła powstawania obowiązku podatkowego jest oczywiście ustalana przez prawodawcę. Często jednak przepisy wiążą moment powstania obowiązku podatkowego ze zdarzeniem lub okolicznościami, na które podatnik ma wpływ. Przykładowo, w przypadku większości usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ich wykonania, ale jeżeli są to usługi okresowe, to za moment wykonania usługi należy uznać koniec (ostatni dzień) okresu rozliczeniowego. Strony umowy mogą w takim przypadku dowolnie kształtować okresy rozliczeniowe i w tym sensie ich ustalenia mają wpływ na to, kiedy usługę należy uznać za wykonaną, a podatek za wymagalny. Podobnie jest jeśli chodzi o usługi rozliczane etapami, w przypadku których zakończenie danego etapu, dla którego określono zapłatę, należy uznać za wykonanie usługi. To strony transakcji decydują o tym, co należy uznać za zakończenie danego etapu, a nie fiskus. W jednym przypadku będzie to np. zakończenie prac przygotowawczych w związku z budową jakiegoś obiektu, w innym – doprowadzenie budowy do określonego stanu zaawansowania.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Podatki
Więcej uprawnień dla kontrolowanych firm. Złożą deklarację i częściową korektę
Podatki
Limit zwolnienia z VAT będzie wyższy w 2026 r. To element deregulacji
Podatki
Wyrok TSUE: prezes musi mieć szansę na uwolnienie się od podatku spółki
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku