Certyfikaty rezydencji: o zmianie siedziby trzeba poinformować

Może się zdarzyć, że po przekazaniu certyfikatu polskiemu płatnikowi, zagraniczny kontrahent zmieni rezydencję podatkową. Co w takiej sytuacji?

Publikacja: 26.08.2019 02:00

Certyfikaty rezydencji: o zmianie siedziby trzeba poinformować

Foto: Adobe Stock

Przepisy ustaw o podatkach dochodowych stanowią, że w takim przypadku kontrahent jest zobowiązany niezwłocznie przedłożyć płatnikowi nowy certyfikat. Jeżeli tego nie zrobi, to przepisy przyznają płatnikowi pewną ochronę przy założeniu, że zmiana rezydencji nastąpiła w okresie 12 miesięcy od dnia wydania certyfikatu rezydencji. Zgodnie z nimi, jeżeli kontrahent nie przedstawił nowego certyfikatu, to może nastąpić „wyłączenie" odpowiedzialności za niepobranie podatku w odniesieniu do płatnika. Celem tej regulacji obowiązującej od 2015 r. było doprecyzowanie, że w przypadku niewypełnienia obowiązku aktualizacji certyfikatu następuje przeniesienie odpowiedzialności na podatnika i to niezależnie od tego, czy brak tej aktualizacji nastąpił z jego winy. Był to zatem ukłon ustawodawcy w stronę płatników.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Rewolucja w podatku od nieruchomości 2025. Wyjaśniamy zmiany
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Podatki
Jak rozliczyć premię za polecenie kandydata do pracy? Nowe stanowisko fiskusa
Podatki
Sąd pyta Trybunał w Luksemburgu o PCC od przekształcenia spółki komandytowej w jawną
Podatki
Podatki 2025. Te zmiany w przepisach podatkowych trzeba znać
Podatki
Donald Trump straszy cłami. W obliczu wojny celnej warto się przyjrzeć, czym handlujemy