Certyfikaty rezydencji: o zmianie siedziby trzeba poinformować

Może się zdarzyć, że po przekazaniu certyfikatu polskiemu płatnikowi, zagraniczny kontrahent zmieni rezydencję podatkową. Co w takiej sytuacji?

Publikacja: 26.08.2019 02:00

Certyfikaty rezydencji: o zmianie siedziby trzeba poinformować

Foto: Adobe Stock

Przepisy ustaw o podatkach dochodowych stanowią, że w takim przypadku kontrahent jest zobowiązany niezwłocznie przedłożyć płatnikowi nowy certyfikat. Jeżeli tego nie zrobi, to przepisy przyznają płatnikowi pewną ochronę przy założeniu, że zmiana rezydencji nastąpiła w okresie 12 miesięcy od dnia wydania certyfikatu rezydencji. Zgodnie z nimi, jeżeli kontrahent nie przedstawił nowego certyfikatu, to może nastąpić „wyłączenie" odpowiedzialności za niepobranie podatku w odniesieniu do płatnika. Celem tej regulacji obowiązującej od 2015 r. było doprecyzowanie, że w przypadku niewypełnienia obowiązku aktualizacji certyfikatu następuje przeniesienie odpowiedzialności na podatnika i to niezależnie od tego, czy brak tej aktualizacji nastąpił z jego winy. Był to zatem ukłon ustawodawcy w stronę płatników.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
TSUE: zwolnienie podatkowe dla kolejowych gruntów to nie pomoc publiczna
Podatki
Po reformie składki zdrowotnej część firm może zmienić formę opodatkowania
Podatki
Pomysł z zespołu Brzoski: e-faktury mogłyby wyręczyć sądy w ściganiu dłużników
Podatki
Fiskus już wie, kto sprzedaje w internecie. I zapowiada kontrole
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Podatki
Pies w podatkowych kosztach domowej firmy? Fiskus zmienia zdanie