Certyfikaty rezydencji: o zmianie siedziby trzeba poinformować

Może się zdarzyć, że po przekazaniu certyfikatu polskiemu płatnikowi, zagraniczny kontrahent zmieni rezydencję podatkową. Co w takiej sytuacji?

Publikacja: 26.08.2019 02:00

Certyfikaty rezydencji: o zmianie siedziby trzeba poinformować

Foto: Adobe Stock

Przepisy ustaw o podatkach dochodowych stanowią, że w takim przypadku kontrahent jest zobowiązany niezwłocznie przedłożyć płatnikowi nowy certyfikat. Jeżeli tego nie zrobi, to przepisy przyznają płatnikowi pewną ochronę przy założeniu, że zmiana rezydencji nastąpiła w okresie 12 miesięcy od dnia wydania certyfikatu rezydencji. Zgodnie z nimi, jeżeli kontrahent nie przedstawił nowego certyfikatu, to może nastąpić „wyłączenie" odpowiedzialności za niepobranie podatku w odniesieniu do płatnika. Celem tej regulacji obowiązującej od 2015 r. było doprecyzowanie, że w przypadku niewypełnienia obowiązku aktualizacji certyfikatu następuje przeniesienie odpowiedzialności na podatnika i to niezależnie od tego, czy brak tej aktualizacji nastąpił z jego winy. Był to zatem ukłon ustawodawcy w stronę płatników.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Krajowy System e-Faktur coraz bliżej i ciągle się zmienia. Jest decyzja rządu
Podatki
Fiskus i korespondencja wysyłana do pełnomocnika. Ważna uchwała NSA
Podatki
Adwokat rozliczy w kosztach wydatki na edukację zatrudnionego aplikanta
Podatki
Jak często polski biznes trafia na celownik skarbówki? Niepokojący raport MDDP
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Podatki
Podatki, edukacja i farmacja. To kolejne propozycje zespołu Brzoski