Aktualizacja: 08.06.2015 08:38 Publikacja: 08.06.2015 07:00
Foto: www.sxc.hu
Przedsiębiorcy prowadzący działalność na obszarach specjalnych stref ekonomicznych wykorzystują w tym celu – zależnie od potrzeb – różnorakie środki trwałe (np. maszyny czy urządzenia), które pozyskują w różny sposób – na własność bądź na podstawie umów o czasowe korzystanie z nich, np. biorąc je w leasing. W takich sytuacjach pojawia się kwestia możliwości uwzględnienia wydatków na pozyskanie środka trwałego przy kalkulacji limitu zwolnienia podatkowego. W tym zakresie istnieją określone ograniczenia, dotyczące przede wszystkim przedsiębiorców spełniających kryteria uznania ich za dużych. Środki trwałe nabywane przez tych przedsiębiorców powinny być nowe. Oznacza to, że wydatki na środki trwałe używane nabywane przez tych przedsiębiorców są wyłączone z limitu zwolnienia podatkowego. Pojawia się jednak wiele wątpliwości, związanych m.in. z interpretacją pojęcia „nowy" w odniesieniu do środków trwałych czy ze zmianą statusu przedsiębiorcy w trakcie korzystania z zezwolenia strefowego. W niniejszym artykule analizujemy kilka kluczowych zagadnień związanych z kwestią nabywania używanych środków trwałych przez dużych przedsiębiorców działających w SSE.
Od 1 stycznia największe firmy będą musiały stosować nowe reguły księgowania dla celów raportowania CIT w formie elektronicznej. Ten obowiązek będzie stopniowo rozszerzany.
Przedsiębiorcy rozliczający się liniowym PIT mogą zaliczyć składkę zdrowotną do kosztów uzyskania przychodów albo odliczyć od dochodu. W 2025 r. do wysokości 12,9 tys. zł.
Do zawieszenia biegu terminu przedawnienia nie wystarczy wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Musi być związek między podejrzeniem ich popełnienia i niewykonaniem zobowiązań.
Jedną z najważniejszych podatkowych nowości roku 2025 będzie globalny podatek wyrównawczy. Ustawa już istnieje, ale rząd zapowiada jej uzupełnianie.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Fiskus twierdzi, że odszkodowanie wypłacone sąsiedniej firmie za spalony budynek nie jest podatkowym kosztem. Nie ma bowiem związku z przychodem z działalności.
Nadejście nowego roku to często czas postanowień. Mogą one dotyczyć różnych obszarów naszego życia, choć z ich realizacją… bywa różnie. Warto więc skupić się na takich, które są dość proste w wykonaniu i jednocześnie przyniosą nam wymierne korzyści, wygodę i spokój. Pomoże w tym aplikacja PeoPay Banku Pekao S.A. z którą można ćwiczyć dobre nawyki finansowe, uporządkować swój budżet i oszczędzić.
Co dziś nowego w prawie i gospodarce? Co opublikowano w Dzienniku Ustaw, jakie akty prawne wchodzą w życie, jakie ważne interpretacje wydały sądy, co ogłosił GUS, a co zapowiedział rząd? Oto subiektywne kalendarium dla profesjonalistów.
Od 1 stycznia największe firmy będą musiały stosować nowe reguły księgowania dla celów raportowania CIT w formie elektronicznej. Ten obowiązek będzie stopniowo rozszerzany.
Wydatki na spotkania świąteczne mają na celu zintegrowanie pracowników, a więc mogą pozytywnie wpływać na przychody firmy. Dlatego można je zaliczyć do podatkowych kosztów. Jednak nie wszystkie.
Nowe obowiązki dotyczące prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i przesyłania ich organowi podatkowemu w formie plików elektronicznych (JPK) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. i na początek obejmą największych podatników CIT.
Podatnik (także strefowy) musi przygotować dokumentację cen transferowych, analizę i formularz TPR dla transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi zagranicznymi i krajowymi, jeśli transakcje te przekraczają ustawowe progi.
Fiskus zgadza się, że wigilijne spotkania dla pracowników integrują personel i poprawiają atmosferę w firmie i pozwala je rozliczać w kosztach. Z innymi gośćmi jest problem.
Działalność gospodarcza wiąże się z wieloma sytuacjami, które powodują zmiany, zatem codzienność gospodarcza podmiotów nie może obejść się bez dokonywania korekt czy to po stronie przychodów, czy po stronie kosztów.
Zbliżający się koniec roku to czas przygotowania do rozliczenia podatku dochodowego. Przedsiębiorcy powinni zweryfikować czy wśród poniesionych przez nich wydatków nie ma takich, które kwalifikowałyby się do którejś z ulg.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas