Czego dotyczył spór

Spółka turystyczna zajmuje się organizacją imprez turystycznych. Działa również jako agent innych organizatorów imprez (touroperatorów). W zakresie prowadzonej działalności spółka kupuje usługi hotelowe, które albo stanowią składnik organizowanej imprezy turystycznej, albo są odprzedawane jako samodzielna usługa. Usługi hotelowe spółka kupuje za pośrednictwem tzw. globalnych dostawców usług turystycznych, którzy wystawiają na jej rzecz faktury VAT-marża.

Klient może dodatkowo zakupić do usługi głównej, czyli noclegu, także np. transfer z lotniska lub wycieczkę z przewodnikiem po mieście. Spółka również wyszukuje hotele z konkretnymi usługami, tj. z basenem czy centrum SPA, posiadające sale konferencyjne na spotkania biznesowe. Dodatkowo spełnia inne życzenia specjalne dla gości w danym hotelu, takie jak np. zapewnienie wstawki VIP do pokoju, opiekunki dla dziecka itp.

Właścicielka firmy zadała ministrowi finansów pytanie: czy spółka prawidłowo postępuje, opodatkowując sprzedawaną swoim klientom usługę hotelową, stanowiącą składnik organizowanej imprezy turystycznej albo jako samodzielną usługę, na zasadach VAT-marża, zgodnie z art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W opinii właścicielki biura turystycznego usługa hotelowa jest usługą turystyczną, a to oznacza, że dla opodatkowania sprzedawanych przez spółkę usług hotelowych w systemie VAT-marża nie ma znaczenia, czy usługa hotelowa stanowi element usługi złożonej (imprezy turystycznej), czy też stanowi samodzielną usługę (usługę noclegową).

Innego zdania jest organ interpretacyjny, który uznał, że usługa turystyki, o której mowa w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług, to świadczenie złożone, na które składa się wiele usług, zarówno obcych jak i własnych, mających na celu zorganizowanie pobytu klientowi poza miejscem jego zamieszkania. Minister finansów stwierdził, że o usłudze turystycznej można byłoby mówić w sytuacji, gdyby spółka, w ramach jednej ceny, oferowała swoim klientom, poza rezerwacją hotelową i odsprzedażą usługi hotelowej, np.: przejazd między określonymi miejscami i hotelem, wycieczkę autokarową w trakcie pobytu w hotelu wraz z usługami przewodnickimi itp. Organ podatkowy stanął na stanowisku, że samodzielna usługa hotelowa powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych, natomiast sprzedaż usługi hotelowej stanowiącej składnik zorganizowanej imprezy turystycznej podlega opodatkowaniu według procedury VAT-marża. Przy świadczeniu tej usługi spółka spełnia bowiem wszystkie przesłanki zawarte w art. 119 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, podobnie jak usługa hotelowa, która jest odsprzedawana wraz z transportem oraz świadczeniami dodatkowymi, tj. opiekunką dla dziecka itp.

Reklama
Reklama

W skardze do sądu administracyjnego właścicielka zarzuciła, że organ zawęził pojęcie turystyki i w ostateczności klienta nabywającego usługę hotelową utożsamia wyłącznie z gościem hotelowym, a nie z turystą korzystającym z kompleksowej usługi hotelowej.

Rozstrzygnięcie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu podzielił pogląd właścicielki, że sprzedawane przez spółkę usługi hotelowe, zarówno jako składnik imprezy turystycznej jak i jako samodzielna usługa, będą opodatkowane w systemie VAT-marża.

Zdaniem sądu, w praktyce za usługi turystyki, mogące podlegać opodatkowaniu marżą, należy uznawać usługi hotelowe, nawet w sytuacji gdy są one świadczone bez usług dodatkowych związanych z organizacją czasu wypoczynku.

A zatem, usługi hotelowe, zarówno jako składnik imprezy turystycznej jak i jako samodzielna usługa, będą opodatkowane w systemie VAT-marża – orzekł sąd.

sygnatura akt: I SA/Po 152/14