Zawieszenie działalności w wakacje to dobre rozwiązanie dla tych, którzy lubią dłuższe urlopy albo mają latem zastój w interesach. Podstawowa korzyść to niepłacenie składek ZUS. Odpoczywamy też od kontaktów z fiskusem. Nie przepadną nam jednak stałe firmowe wydatki, które musimy ponosić niezależnie od tego, czy firma działa czy też ma przerwę.

Działalność mogą zawiesić tylko przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników. Szczegółowe informacje, co wolno, a czego nie wolno w tym czasie, znajdziemy w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Oczywiście przede wszystkim nie można jej prowadzić, czyli sprzedawać towarów i świadczyć firmowych usług. Ani uzyskiwać przychodów z wynajmu składników firmowego majątku. Środki trwałe i wyposażenie możemy natomiast sprzedać. Jak rozliczyć dochody z tego tytułu? Nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek, przedsiębiorca wykaże je więc dopiero w zeznaniu rocznym. Podobnie jest z odsetkami od oszczędności zgromadzonych na firmowym koncie.

A co z kosztami? Nie da się naliczać odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych. Fiskus zgadza się natomiast na zaliczanie do kosztów stałych wydatków ponoszonych w czasie przerwy w biznesie.

Spójrzmy na interpretację Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/1/415-186/14/ESZ). Wystąpił o nią przedsiębiorca, który wykorzystuje w firmie leasingowany samochód osobowy. Chce zawiesić działalność, ale musi nadal płacić raty. Twierdzi, że może je zaliczać do kosztów uzyskania przychodów. Po wznowieniu działalności samochód nadal będzie bowiem wykorzystywany na jej potrzeby. Wydatki  na opłacenie rat służą zachowaniu źródła przychodów, spełniają więc warunki zaliczenia do podatkowych kosztów. Fiskus nie miał nic przeciwko temu.

Podobnie było w sprawie rozpatrywanej przez Izbę Skarbową w Warszawie (interpretacja nr ITPB1/415-198/09/DP), która zgodziła się na odliczenie przez rzeczoznawcę m.in. wydatków na abonament telefoniczny, składkę OC, opłat za dostęp do bazy danych. Zakwestionowała jedynie koszty prenumeraty branżowego kwartalnika.

Skarbówka zgadza się też na odliczenie VAT z faktur otrzymanych w czasie przerwy w działalności. Przykładowo, stołeczna Izba Skarbowa (interpretacja nr IPPP2-443-426/10-5/IŻ) zaakceptowała odliczenie podatku z opłat za najem biura, telefony i serwis internetowy.

Pamiętajmy, że w czasie przerwy w biznesie musimy płacić podatek od nieruchomości. W okresie zawieszenia nie ma podstaw do zaniechania opodatkowania gruntów, budynków i budowli według stawek związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – czytamy w odpowiedzi ministra finansów na interpelację poselską nr 17438/ 2013.