Rz: W jakich sytuacjach najczęściej dochodzi ?do powstania nadpłaty podatkowej?

Maciej Grochulski:

Zwykle wynika to ze złożenia deklaracji podatkowej albo jej skorygowania. Może z niej wynikać, że zapłacone zaliczki na podatek były zbyt wysokie ?w stosunku do rzeczywistego zobowiązania podatkowego. Tak się może stać, np. gdy płatnik pobierze zbyt wysokie zaliczki od podatnika. Jeśli nadpłata wynika np. ?z nieuwzględnienia jakiejś pozycji w kosztach firmy, ?to można złożyć korektę zeznania. Gdy chcemy odzyskać nadpłatę, trzeba złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Załącznikiem do takiego wniosku powinna być wspomniana korekta deklaracji wraz z towarzyszącym jej pisemnym wyjaśnieniem przyczyn korekty.

Ile czasu ma urząd skarbowy ?na zwrot nadpłaty?

Jeśli podatnik ma zaległości wobec fiskusa z tytułu podatków czy odsetek ?za zwłokę w ich zapłacie, ?to nadpłaty są zaliczane ?z urzędu na poczet tych zaległości i wtedy nie są zwracane. Jeśli jednak takie zaległości nie występują,  brak też bieżących zobowiązań, to urząd skarbowy ?zwraca kwotę nadpłaty. ?W przypadku przedsiębiorców zwrot następuje na konto bankowe, a w przypadku osób fizycznych nieprowadzących biznesu może nastąpić w gotówce, np. w formie przekazu pocztowego. Terminy zwrotu są różne, ?a określa je art. 77 ordynacji podatkowej. Przykładowo, gdy nadpłata wynika z zeznania rocznego PIT lub CIT albo deklaracji podatku akcyzowego, są to trzy miesiące od daty złożenia tego zeznania. Gdy składamy wniosek o zwrot nadpłaty wraz ze skorygowaną deklaracją, okres zwrotu wynosi dwa miesiące. Teoretycznie najszybciej można odzyskać nadpłatę, gdy wynika ona z wyroku sądu administracyjnego uchylającego decyzję władz skarbowych. Wtedy zwrot powinien nastąpić w ciągu 14 dni od doręczenia organowi odpisu prawomocnego wyroku sądu. Istnieją jednak liczne wyjątki.

Kiedy urząd może odmówić zwrotu nadpłaty?

Może się tak stać ?w przypadkach, gdy zdaniem urzędu skarbowego korekta jest oparta na fałszywych przesłankach. Dzieje się tak, gdy np. korekta wynika ?z dodania do kosztów ?w danym okresie wydatków, które zdaniem fiskusa są wyłączone z katalogu kosztów uzyskania przychodu. W przypadku VAT może to być np. kwota podatku naliczonego, która nie podlega odliczeniu. Odmowa stwierdzenia nadpłaty musi mieć formę decyzji. Urząd nie może ?po prostu milczeć i nie oddawać pieniędzy. Oczywiście podatnik może się od takiej decyzji odwoływać i walczyć ?o odzyskanie nadpłaty ?w drugiej instancji, ewentualnie potem w sądzie administracyjnym.

—rozmawiał Paweł Rochowicz

Maciej Grochulski, doradca podatkowy, partner w kancelarii Paczuski & Taudul