Rz: Czy przedsiębiorca, który zwiesił prowadzenie działalności gospodarczej, może za ten okres rozliczać koszty uzyskania przychodu?
Agnieszka Gątowska:
Tak, ?ale nie wszystkie. W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać tej działalności ?i osiągać bieżących firmowych przychodów. Może natomiast wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów i ma obowiązek regulowania zobowiązań powstałych przed zawieszeniem wykonywania działalności.
Wydatki stałe, takie jak abonament za firmowy telefon i internet lub czynsz za wynajem biura, wynikające ?z umów zawartych podczas aktywnego prowadzenia firmy, są więc kosztem uzyskania przychodów.
Ponoszenie innych wydatków, które bezpośrednio prowadziłyby do osiągania przychodów, lub np. takich wydatków, jak zakup towarów handlowych, świadczyłoby ?z kolei, że przedsiębiorca aktywnie prowadzi działalność podczas jej zawieszenia, na co nie pozwalają przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Ponadto zgodnie z ustawą ?o PIT nie podlegają amortyzacji środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, które na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie są używane przez przedsiębiorcę. Amortyzację zawiesza się począwszy od początku miesiąca następnego po tym, ?w którym zawieszono działalność.
Czy w okresie zawieszenia prowadzenia firmy w ogóle nie można prowadzić sprzedaży?
Zasadniczo nie można, ale wyjątkiem są środki trwałe ?i wyposażenie. Taki majątek przedsiębiorca może zbyć. Oczywiście może też przyjmować należności powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności.
Jak rozliczyć koszty i VAT naliczony w razie zawieszenia działalności na dłuższy okres?
Koszty się kumulują ?i pomniejszają przychody uzyskane w innych okresach roku podatkowego, gdy firma działała. Deklaracje VAT można natomiast składać ?w okresie zawieszenia działalności. Wykazany w nich podatek przenosi się na następne okresy rozliczeniowe i gdy pojawi się opodatkowana sprzedaż, ?od należnego z jej tytułu podatku będzie można odjąć skumulowany VAT naliczony, wykazany na fakturach zakupowych.
Organy podatkowe podkreślają przy tym, że można odliczyć VAT naliczony w okresie zawieszenia prowadzenia firmy, pod warunkiem że nastąpi wznowienie działalności gospodarczej, w ramach której będą one związane ?z czynnościami opodatkowanymi.
Prowadzenie działalności gospodarczej można zawiesić na okres od 30 dni do ?24 miesięcy. Może się więc zdarzyć, że przez większą część roku, a nawet przez cały rok podatkowy firma ponosi wydatki i nie prowadzi sprzedaży. W takim przypadku, gdy w rozliczeniu rocznym podatnik wykaże stratę, będzie mógł ją rozliczyć w kolejnych pięciu latach podatkowych, z tym że kwota odliczana od dochodu ?w jednym roku nie może być wyższa niż połowa tej straty.
Prawo do odliczenia VAT naliczonego od podatku należnego przysługuje z kolei przez pięć lat od początku roku, w którym powstało prawo do odliczenia.
Nie powinno być więc problemów z rozliczeniem kosztów uzyskania przychodów ponoszonych ?w okresie zawieszenia działalności i VAT naliczonego w tym okresie.