Na początku stycznia pracownicy dostali premie za ubiegły rok. Przysługują one na podstawie regulaminu wynagradzania. Czy mogę je zaliczyć jeszcze do kosztów zeszłego roku? – pyta czytelnik.
Roczne pensje wypłacone w terminie wynikającym z regulaminu wynagradzania można zaliczyć do kosztów starego roku. Stosuje się do nich ogólne zasady rozliczania należności ze stosunku pracy. Jak wynika z art. 22 ust. 6ba oraz art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy o PIT, stają się one podatkowym kosztem pracodawcy w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. Jeśli ten termin zostanie przekroczony, to należność może być kosztem uzyskania przychodów dopiero w miesiącu wypłaty lub postawienia do dyspozycji pracownika.
W ten sposób rozlicza się zarówno pensje, jak i premie. Jeśli zgodnie z umową o pracę albo regulaminem wynagradzania zostały wypłacone na czas, to zalicza się je do kosztów tego okresu, za który są należne. Jeśli zaś pracodawca nie zmieścił się w terminie, to wydatek będzie kosztem dopiero w miesiącu wypłaty.
Potwierdzają to interpretacje fiskusa, np. Izby Skarbowej w Łodzi z 6 grudnia 2013 r. (IPTPB3/423-357/13-2/IR). We wniosku zapytano m.in. o roczne premie wypłacane do 10 stycznia następnego roku. Są przekazywane w terminie (wynikającym z wewnętrznych uregulowań) i dlatego mogą być kosztem roku, za który są należne.
Inaczej może być z premiami, które są uznaniowe. Odliczymy je w miesiącu, w którym podjęto decyzję o ich przyznaniu. Takie wnioski można wyciągnąć z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 6 lipca 2010 r. (IPPB5/423-267/10-2/AJ). Dotyczyła ona rozliczenia uznaniowych premii, których wysokość po zakończeniu danego roku ustala bezpośredni przełożony – na podstawie wyników pracy zatrudnionych osób. Zdaniem fiskusa skoro premie nie są automatyczne, stają się należne dopiero w miesiącu, w którym pracodawca o nich poinformował. Wtedy też można zaliczyć je do kosztów (jeśli zostały wypłacone w terminie).
Premie (podobnie jak wynagrodzenia podstawowe) wpisujemy w kolumnie 12 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów wyjaśniającym zasady jej prowadzenia, wpisu dokonuje się:
- ?na podstawie listy płac lub innych dowodów, na których pracownik potwierdza własnym podpisem kwoty otrzymanych wynagrodzeń – w razie wypłaty w kasie,
- ?na podstawie innych dowodów, np. potwierdzających przekazanie wynagrodzenia na rachunek pracownika, jeżeli wynagrodzenie nie jest wypłacane w kasie.