- Jak wykazać w księdze przychodów i rozchodów zakupy z dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej przez bezrobotnego uzyskanej z urzędu pracy?
– pyta czytelnik.
Jednorazową dotację na rozpoczęcie działalności może otrzymać osoba bezrobotna. Środki te pochodzą z Funduszu Pracy i korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o PIT). Oznacza to, że od otrzymanej dotacji na rozpoczęcie działalności podatnik nie zapłaci podatku dochodowego. Natomiast wydatki sfinansowane z otrzymanej dotacji mogą być zaliczone do kosztów podatkowych, gdyż nie znajdują się w „koszyku" kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu (art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT).
Wyjątek stanowi jedynie nabycie lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W tym przypadku odpisy amortyzacyjne nie są kosztem podatkowym w tej części ich wartości, która została sfinansowana (zwrócona) podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o PIT). Jeśli podatnik nabędzie środek trwały i w połowie sfinansuje go z otrzymanej dotacji, a drugą część zapłaci ze środków własnych, to kosztem podatkowym będzie jedynie odpis amortyzacyjny od części wartości początkowej środka trwałego, którą sfinansował wkładem własnym.
Bez względu na to, w jaki sposób zostały sfinansowane zakupione środki trwałe, podatnik ma obowiązek wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych w wartości początkowej (cena nabycia powiększona m.in. o koszty związane z zakupem, transportem itp., pomniejszona o VAT naliczony – w przypadku podatników VAT). Składniki wyposażenia o wartości przekraczającej 1500 zł podlegają wprowadzeniu do ewidencji wyposażenia.
W przypadku nabycia przez podatnika towarów i materiałów, niezbędnego wyposażenia oraz poniesienia przez niego innych wydatków związanych z rozpoczęciem działalności (najem lokalu, zakup biurka i krzesła, artykułów biurowych, reklamy itp.), gdy wydatki te zostały sfinansowane z dotacji, to świeżo upieczony przedsiębiorca może je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu z prowadzonej działalności.
Stanowisko to potwierdza interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 26 lutego 2013 r. (IBPBI/1/415-1508/12/ESZ).
Wydatki sfinansowane z dotacji należy zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 10 „Zakup towarów i materiałów" lub w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki" – w zależności od ich rodzaju.
—Rafał Koc właściciel firmy świadczącej usługi księgowe