Korzystna interpretacja dla firm zatrudniających pracowników mobilnych. Fiskus przyznał, że nocowanie w lokalu udostępnionym przez pracodawcę nie jest dla nich korzyścią majątkową. Przełożony nie musi więc obliczać im przychodu i potrącać zaliczki na PIT.

Czytaj też:

PIT: nocleg dla pracownika nie jest jego przychodem ze stosunku pracy

PIT: nocleg opłacany przez pracodawcę jest przychodem pracownika

– Kwestia noclegów dla pracowników i zleceniobiorców od lat budzi wątpliwości. Skarbówka często zmienia zdanie w tej sprawie – mówi adwokat Piotr Świniarski, właściciel kancelarii podatkowej. Dodaje, że jeśli fiskus każe pracodawcom naliczać przychód, pracownicy płacą podatek od kwot, których faktycznie nie dostają, przez co mają niższą pensję.

Ostatnia interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest jednak korzystna dla podatników. Wystąpił o nią przedsiębiorca zajmujący się pośrednictwem przy sprzedaży towarów i świadczeniu usług. Działa na terenie całej Polski. Stworzył sieć przedstawicieli handlowych, tzw. mobilnych sprzedawców. Ich zadaniem jest dojazd do klienta, pomoc przy określeniu zamówienia, np. doborze rodzaju towaru, wsparcie przy zawieraniu umowy, nadzór nad wykonaniem świadczenia.

Łatwiejszy dojazd do klientów

Przedsiębiorca zatrudnia pracowników mobilnych na etatach. Miejscem ich pracy wskazanym w umowach są zwykle trzy województwa. Z uwagi na czasochłonny i kosztowny dojazd do poszczególnych klientów przedsiębiorca wynajął kilka lokali mieszkalnych. Przedstawicielom handlowym wskazał, że to właśnie z nich powinni dojeżdżać do klientów.

W każdym mieszkaniu może przebywać kilku pracowników. Dla każdego z nich jest jednoosobowy pokój. W lokalach obowiązuje regulamin, zabraniający np. sprowadzania osób trzecich.

Czynsz i opłaty eksploatacyjne uiszcza przedsiębiorca. Pracownicy nic nie płacą za noclegi.

Czy darmowa kwatera jest korzyścią dla przedstawicieli handlowych? Czy pracodawca powinien doliczać wartość tego świadczenia do ich wynagrodzeń i potrącać zaliczkę na PIT?

Przedsiębiorca twierdzi, że nie ma takiego obowiązku. Powołał się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego (sygn. K 7/13), w którym określono, jakie kryteria muszą być spełnione, aby zakwalifikować świadczenie jako przychód ze stosunku pracy. Między innymi powinno być przekazane w interesie pracownika, a także przynieść mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść.

Przedsiębiorca zapewnia, że zakwaterowanie przedstawicieli handlowych jest w jego interesie. Poświęcają bowiem dużo mniej czasu na dojazdy do klientów. Nie można więc tego świadczenia traktować jako przychodu.

W interesie przedsiębiorcy

Skarbówka przypomniała, że pojęcie „nieodpłatne świadczenia", którym posługuje się ustawa o PIT, jest rozumiane szeroko. Obejmuje bowiem wszystkie zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu. A także te, których skutkiem jest niezwiązane z kosztami przysporzenie majątkowe. Nie oznacza to jednak, że każde świadczenie spełnione przez pracodawcę na rzecz pracownika podlega opodatkowaniu. Przykładowo takie, które jest spełnione wyłącznie w interesie pracodawcy, czyli ma służbowy charakter.

Tak też jest z finansowaniem noclegów pracownikom mobilnym. Są to osoby, które w czasie wykonywania swoich obowiązków stale się przemieszczają. Miejscem świadczenia pracy jest dla nich pewien obszar (np. kraj, województwo, region). Z uwagi na specyfikę ich działań wydatki na kwaterę są ponoszone w interesie przedsiębiorcy. Co za tym idzie – pracownik nie uzyskuje korzyści majątkowej.

Reasumując, udostępnienie lokalu pracownikowi nie powoduje powstania u niego przychodu z nieodpłatnych świadczeń. Przedsiębiorca nie musi więc pobierać z jego wynagrodzenia zaliczki na PIT.

Warto też wspomnieć, że w ustawie o PIT jest zwolnienie z podatku dotyczące zakwaterowania (art. 21 ust. 1 pkt 19). Ma jednak swoje warunki, w tym limit 500 zł miesięcznie.

Numer interpretacji: 0115-KDIT2-2.4011.140.2019.1.MM

Sądy o zakwaterowaniu

Spójrzmy na dwa wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie noclegów dla pracowników. Obowiązek zapewnienia prawidłowej organizacji pracy nie może być utożsamiany tylko z przyznaniem biurka, materiałów, pokryciem kosztów eksploatacji samochodu służbowego czy energii elektrycznej. Skoro prawidłowe i efektywne wykonywanie zadań pracowniczych wymaga od zatrudnionego nocowania w hotelu, aby w określonym czasie dotrzeć do kontrahenta, to zapewnienie tej możliwości nie jest korzyścią pracownika. To właśnie wypełnienie przez pracodawcę ustawowego obowiązku prawidłowego organizowania pracy, tak aby była ona wydajna i należytej jakości (sygn. II FSK 2387/12). Skorzystanie przez pracownika ze świadczenia w postaci noclegu, nawet wykupionego przez niego samodzielnie, nie jest świadczeniem spełnionym w jego interesie, ale w interesie pracodawcy, oraz nie przynosi pracownikowi korzyści w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatków, które musiałby ponieść (sygn. II FSK 635/14).