Leasing zwrotny jest jednym ze sposobów poprawy płynności finansowej przedsiębiorstwa poprzez uwolnienie gotówki zamrożonej w środkach trwałych. To forma finansowania, w której leasingobiorca jest jednocześnie dostawcą przedmiotu leasingu. Odsprzedając firmie leasingowej swój środek trwały, przedsiębiorstwo przestaje być jego właścicielem, ale w dalszym ciągu jest jego użytkownikiem. Jest to więc szczególny rodzaj leasingu. Jego istotą jest powiązanie umowy leasingu z poprzedzającą ją umową sprzedaży.
Czytaj też: Leasing zwrotny – metoda na problemy z płynnością finansową
27 marca 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, z którego wynika, że leasing zwrotny powinien być traktowany jak jednolita zwolniona z VAT usługa finansowa, która nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego (sygn. akt C-201/18).
Ministerstwo Finansów rozważa opracowanie kompletnego i precyzyjnego zbioru zasad, na podstawie których podatnicy mogliby w poszczególnych przypadkach dokonywać klasyfikacji transakcji w zakresie leasingu zwrotnego w szczególności jako:
- jednej kompleksowej usługi finansowej świadczonej przez finansującego – analogicznie jak w rozstrzygnięciu TSUE w sprawie C-201/18 czy też
- dwóch odrębnych transakcji, tj. dostawy towarów przez korzystającego oraz odpowiednio dostawy towarów albo świadczenia usług przez finansującego.
Ministerstwo chce zebrać opinie ws. kryteriów, które pozwolą wskazać konkretne zasady uczciwym podatnikom, w jakich okolicznościach dokonywać klasyfikacji transakcji w zakresie leasingu zwrotnego jako jednej kompleksowej usługi finansowej czy też dwóch odrębnych transakcji.
Uwagi dotyczące konsultacji można zgłaszać w terminie 3 tygodni od dnia publikacji zawiadomienia o rozpoczęciu konsultacji, czyli od 10 czerwca 2019 r.