Złóż zapotrzebowanie
- Czy przedsiębiorca może otrzymać każdą ilość znaków akcyzy?
Co do zasady tak, należy jednak pamiętać, że zgodnie z ustawą przedsiębiorca ma obowiązek składać do 30 października każdego roku wstępne roczne zapotrzebowanie na znaki akcyzy w kolejnym roku. Deklaracje składa się na specjalnym formularzu do Ministerstwa Finansów. Korekty należy dokonywać niezwłocznie po wystąpieniu okoliczności uzasadniających zmianę lub cofnięcie wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy.
Ponadto zmian można dokonać tylko w wyznaczonych terminach – w przypadku wyrobów tytoniowych do 30 września danego roku kalendarzowego, przy czym już po 1 września poziom korekty nie może przekraczać 5 proc. zamówionego zapotrzebowania, a w przypadku zmiany wzorów znaku akcyzy korekty dokonuje się do końca ostatniego dnia 4 miesiąca poprzedzającego datę wprowadzenia nowych wzorów.
Przedsiębiorca powinien pilnować aktualizacji ilości zamówionych znaków akcyzy, gdyż w przypadku ich nieodebrania będzie zobowiązany do pokrycia kosztów ich wytworzenia. Równocześnie niezłożenie zapotrzebowania może oznaczać, że zabraknie dla danej firmy znaków i urząd celny nie będzie za to ponosił odpowiedzialności.
Prowadź skrupulatną ewidencję
- Czy przedsiębiorca może przekazać znaki akcyzy swojemu partnerowi/producentowi za granicą w celu ich naniesienia?
Tak.
Istnieje możliwość przekazania znaków akcyzy w celu naniesienia ich na produkty poza granicami kraju. Może to zrobić właściciel znaków akcyzowych, czyli przedsiębiorca, który zgodnie z prawem je w Polsce uzyska. Prawo wymaga, aby znaki akcyzy były przewożone i przechowywane w sposób zabezpieczający je przed kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.
W przypadku gdyby jednak część z nich uległa zniszczeniu lub uszkodzeniu w Polsce lub na terenie państwa nanoszącego znaki akcyzy należy sporządzić odpowiedni protokół, a same znaki zwrócić w ciągu 14 dni organowi, który je wydał. Przedsiębiorca może liczyć na zwrot kosztów zakupu akcyzy pomniejszony o koszt ich wytworzenia.
Musi jednak pamiętać o prowadzeniu ich skrupulatnej ewidencji i poprosić o to samo swojego partnera biznesowego nanoszącego znaki na produkty. Prowadzi się ją w formie papierowej lub elektronicznej, przy czym o wybranej formie należy powiadomić naczelnika urzędu celnego.
W przygotowywanej ewidencji należy umieszczać informacje o liczbie znaków akcyzy wydanych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych oraz zwróconych. Prawo wymaga, aby była ona przechowywana przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.
Należy bezwzględnie pamiętać, że znaków akcyzy oraz upoważnień do odbioru znaków akcyzy nie można zbywać lub na jakichkolwiek innych zasadach odstępować lub przekazywać odpłatnie albo nieodpłatnie innym podmiotom.
Kiedy znak traci ważność
- Jak długo trwa okres ważności znaków akcyzy?
Znak akcyzy w przypadku towarów spirytusowych i winiarskich ważny jest 12 miesięcy. Po tym okresie należy je w ciągu 30 dni zwrócić do urzędu celnego. W przypadku wyrobów tytoniowych prawo wymaga nanoszenie znaków akcyzy do końca roku, a od początku nowego roku wolno umieszczać tylko nowe znaki, co jednak nie oznacza, konieczności wycofywania z rynku produktów oznaczonych starym znakiem akcyzowym.
Firmy tytoniowe muszą zwrócić stare znaki w ciągu pierwszego miesiąca roku kalendarzowego. Sytuacja inaczej wygląda w przypadku wzrostu ceny akcyzy – ale w takich przypadkach jest zwykle dość długi okres na wyprowadzenie produktów ze sprzedaży lub ewentualną legalizację towarów.
Jakie mogą być naturalne straty
- Co się dzieje, gdy znak akcyzy ulegnie zniszczeniu w procesie znakowania?
Przepisy przewidują dopuszczalny poziom zniszczeń znaków akcyzy w procesie produkcji towarów. Dopuszczalna miesięczna strata banderol powstała w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju w stosunku do łącznej liczby banderol wykorzystanych w ciągu miesiąca kalendarzowego nie może wynosić więcej niż 0,5 proc.
Do tego limitu przedsiębiorca ma prawo otrzymać zwrot pieniędzy albo nowe znaki akcyz na wymianę. Jednocześnie stare ma obowiązek oddać do urzędu celnego, gdzie są komisyjnie niszczone.