Przepisy pozwalają na wystawienie noty korygującej przez nabywcę, który dostał fakturę z błędną nazwą. Potwierdził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (sygn. akt I SA/Po 221/13).

Zajmował się sprawą spółki, która w następstwie procesu przekształcenia wstąpiła we wszelkie prawa i obowiązki innego przedsiębiorstwa. Poinformowała o tym dostawców. Mimo to nadal otrzymuje od nich faktury wystawione mylnie na poprzednią firmę. Czy może je skorygować notą?

Fiskus uznał, że nie, ponieważ w ten sposób można poprawić tylko błędy w niektórych elementach nazwy. Nie można natomiast poprzez wystawienie noty korygującej zmieniać podmiotu transakcji. Konieczne jest więc wystawienie faktury korygującej przez dostawcę.

Spór trafił do sądu, a ten przyznał rację spółce. Podkreślił, że przepisy dopuszczają możliwość wystawienia noty korygującej w razie jakiejkolwiek pomyłki w nazwie odbiorcy towaru czy usługi. Nie określają, jakiego rodzaju mają to być pomyłki. Trudno więc dostrzec podstawę prawną twierdzenia, jakoby możliwość zastosowania noty dotyczyła jedynie „drobnych omyłek".

WSA nie podzielił opinii skarbówki, że poprzez wystawienie noty korygującej doszłoby do zmiany strony umowy. Istotne są bowiem aspekty materialne transakcji, a nie tylko formalne. Jeśli więc nota koryguje fakturę, w której określono błędnie nazwę odbiorcy, to wraz z nią stanowi podstawę do odliczenia VAT.  Reasumując, zarówno sprzedawca, jak i nabywca mają odpowiednie instrumenty, aby skorygować fakturę. Pierwszy może to zrobić za pomocą faktury korygującej, drugi, wystawiając notę. Dopiero wtedy faktura odzwierciedla prawdziwe zdarzenie gospodarcze i może stanowić podstawę do obniżenia podatku należnego.