Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Łodzi z 4 lutego 2013 r. (IPTPP1/ 443-887/12-4/RG).
Z wnioskiem o wydanie interpretacji wystąpił przedsiębiorca prowadzący klub sportowy, oferujący możliwość m.in. korzystania z siłowni, a także wynajmu kortów, boisk, ringu do sportów walki oraz stołów do tenisa stołowego. W związku z planem zmiany zasad korzystania z siłowni podatnik planuje wprowadzenie biletów uprawniających do jednorazowego wstępu, jak i karnetów na określoną lub nieokreśloną liczbę wstępów w danym okresie.
Wnioskodawca przewiduje możliwość sprzedaży zarówno biletów, jak i karnetów dwojakiego rodzaju: pierwszy, uprawniający wyłącznie do korzystania z siłowni i znajdujących się tam urządzeń oraz drugi, umożliwiający dodatkowo skorzystanie z porady wykwalifikowanego instruktora. Zdaniem przedsiębiorcy, zakup biletu (lub karnetu) wstępu uprawniającego do wstępu na siłownię i korzystania ze znajdujących się tam urządzeń, oferowany zarówno w ramach pierwszego, jak i drugiego rodzaju biletu (lub karnetu), powinien być opodatkowany preferencyjną stawką 8 proc.
Dodatkowo, zdaniem wnioskodawcy, w stosunku do oferowanych w ramach swojej działalności gospodarczej usług wynajmu kortów do tenisa ziemnego, squasha, ricochetu, badmintona, zadaszonego boiska ze sztuczna trawą, zadaszonego boiska z twardą nawierzchnią, sali z matami oraz ringu do sportów walki, a także stołów do tenisa stołowego również powinna zostać zastosowana obniżona stawka 8 proc. VAT. Wobec tego podatnik wystąpił z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji w celu potwierdzenia prawidłowości swojego stanowiska.
W odpowiedzi Izba Skarbowa w Łodzi uznała, że usługę polegającą na wynajmie opisanych obiektów, jako związaną z działalnością obiektów sportowych, należy opodatkować stawką 8 proc., a w stosunku do biletów (lub karnetów) uprawniających do korzystania z siłowni, należy zastosować podstawową stawkę 23 proc. Zdaniem organu podatkowego bez znaczenia dla wysokości opodatkowania usługi wstępu pozostaje możliwość skorzystania z porad instruktora podczas wykonywania ćwiczeń na siłowni.

Łukasz Auzbiter
Komentuje Łukasz Auzbiter, konsultant w dziale Prawnopodatkowym PwC
Omawiana interpretacja dotyczy szeroko komentowanej ostatnio problematyki preferencyjnego opodatkowania usług wstępu do klubów fitness oraz siłowni. Stanowiska prezentowane przez sądy administracyjne w tej kwestii są dość rozbieżne:
pojawiały się zarówno wyroki przyznające, jak i odmawiające prawa do stosowania obniżonej stawki (por. chociażby wyrok WSA w Łodzi z 17 października 2012 r., I SA/Łd 1049/12 oraz wyrok WSA w Krakowie z 28 września 2012 r., SA/Kr 889/12). W mojej ocenie trudno zgodzić się z omawianym rozstrzygnięciem izby skarbowej, zgodnie z którym usługa wstępu na siłownię nie może korzystać z preferencyjnej stawki VAT.
Lista towarów i usług opodatkowanych preferencyjną stawką podatku została przez ustawodawcę zamieszczona w formie załącznika do ustawy o VAT. Pozycja 186 załącznika nr 3, na którą powoływał się wnioskodawca, stanowi, że obniżoną stawką VAT objęte są „pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu". W przedmiotowej sprawie zasadniczą kwestią jest więc rozstrzygnięcie znaczenia pojęcia „wstęp" na gruncie przepisów o VAT.
W mojej ocenie organ podatkowy w sposób nieuprawniony zawęził sposób rozumienia definicji określenia „wstęp", ograniczając ją do „możliwości wejścia gdzieś", tj. przebywania i oglądania – tzw. biernego uczestnictwa. Stanowisko organu, zgodnie z którym usługi w zakresie wstępu, w rozumieniu załącznika nr 3 do ustawy o VAT, nie należy utożsamiać z kupnem biletu lub karnetu uprawniającego do korzystania z siłowni, które ze swej definicji zakłada czynne uczestnictwo, polegające na korzystaniu ze znajdujących się na terenie siłowni urządzeń, należy moim zdaniem uznać za nieprawidłowe.
Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że organ podatkowy zupełnie pominął kwestię powiązania pojęcia wstępu z określeniem „usługi związane z rekreacją". Moim zdaniem pojęcie wstępu określone w pozycji 186 załącznika nr 3 nie wskazuje w sposób wyraźny, aby kupno biletu wstępu lub karnetu wiązało się z wejściem gdzieś lub prawem uczestniczenia w czymś jedynie w sposób bierny.
Wprost przeciwnie, wstęp do obiektu rekreacyjnego, jakim jest siłownia, nie może oznaczać biernego zachowania nabywcy biletu (lub karnetu) po wejściu na teren obiektu. Zestawienie więc ze sobą przez ustawodawcę pojęcia „wstęp" oraz pojęcia „usługi związane z rekreacją" w jednym zdaniu wyklucza według mnie przyjęcie, że wstęp w zakresie usług związanych z aktywnym wypoczynkiem, jakim jest rekreacja, dotyczy wyłącznie „biernego" w nich uczestniczenia.
Należy przyznać rację wnioskodawcy, że również ułożenie oraz treść poszczególnych pozycji załącznika nr 3 nie ogranicza sposobu rozumienia „wstępu" jedynie do biernego uczestniczenia nabywcy biletu lub karnetu.
W przypadku bowiem, gdyby obniżona stawka miała zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy klient na podstawie zakupionego biletu uprawniony byłby jedynie do wejścia na siłownię, bez możliwości korzystania ze znajdujących się tam urządzeń, to pozycja 179 wspomnianego załącznika, która przewiduje obniżoną stawkę dla „usług związanych z działalnością obiektów sportowych", okazałaby się całkowicie zbędna.