Tak orzekł WSA w Rzeszowie w wyroku z 7 marca 2013 r. (I SA/Rz 75/13).

Spółka planuje nabywać usługi promocyjne od agencji marketingowej. Usługi będą miały charakter kompleksowy, obejmujący nieodpłatne przekazywanie towarów na rzecz klientów/potencjalnych klientów. Koszt nabycia lub wytworzenia towarów będzie uwzględniony w kalkulacji wynagrodzenia za usługi marketingowe, płaconego przez spółkę usługodawcy.

Spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie uprawniona do odliczenia w całości VAT naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od agencji z tytułu zakupu kompleksowych usług marketingowych. Zdaniem spółki jest ona uprawniona na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT do odliczenia w całości naliczonego VAT, również w części dotyczącej nieodpłatnego przekazania towarów.

Organ podatkowy uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Powołał się na wyrok TSUE w sprawie C-55/09. Trybunał uznał w nim, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe, należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego programem na rzecz sponsora. Spółka nie ma więc prawa do odliczenia VAT naliczonego w części dotyczącej nabytych przez agencję towarów, przekazywanych następnie nieodpłatnie klientom.

Sąd uchylił interpretację. Stwierdził, że spółka będzie uprawniona do odliczenia całej kwoty VAT naliczonego, wynikającego z faktur otrzymywanych od agencji z tytułu zakupu kompleksowych usług marketingowych, również w zakresie wydanych nieodpłatnie towarów.

—Ewa Taszakowska współpracowniczka Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte

Katarzyna Wróblewska doradca podatkowy, starszy konsultant w Deloitte Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o.

Katarzyna Wróblewska doradca podatkowy, starszy konsultant w Deloitte Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o. (biuro w Warszawie)

Komentuje Katarzyna Wróblewska, doradca podatkowy, starszy konsultant w Deloitte Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o. (biuro w Warszawie)

Kwestia przekazywania różnego rodzaju nagród w konkursach i programach lojalnościowych, zlecona wyspecjalizowanym podmiotom, była przedmiotem powołanego przez organ podatkowy orzeczenia TSUE z 2010 r. w połączonych sprawach C-53/09 Loyalty Management UK Ltd oraz C-55/09 Baxi Group Ltd. TSUE uznał, że w odniesieniu do części wynagrodzenia przysługującego agencji, które odpowiada wartości nagród, zleceniodawcy programu lojalnościowego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zleceniodawca w takim przypadku nie nabywa sam nagród, a dostawa dokonywana jest przez agencję na rzecz podmiotów trzecich.

Dlatego VAT obciążający dostawę towarów dokonaną przez agencję nie może być odliczony przez zleceniodawcę. W świetle tych orzeczeń praktykę nieopodatkowania nieodpłatnych wydań towarów z wykorzystaniem podmiotów trzecich, takich jak agencje reklamowe lub marketingowe, należałoby uznać za nieprawidłową.

Należy bowiem zwrócić uwagę, że zlecający przeprowadzenie akcji promocyjnej z wydaniem towarów nie nabywa sam prezentów, a dostawa na rzecz klientów (konsumentów) dokonywana jest przez agencję. Obecni oraz potencjalni klienci otrzymują prezenty bez wynagrodzenia, a VAT obciąża dostawę dokonywaną przez agencję.

Nie powinien on być więc odliczany przez inny podmiot. W konsekwencji podatek obciążający dostawę towarów dokonaną przez agencję nie może być odliczony przez zleceniodawcę. W praktyce każdy przypadek współpracy z wyspecjalizowanym podmiotem organizującym akcje promocyjne, w ramach którego wydawane są nagrody, powinien być analizowany odrębnie. Chodzi o ustalenie, czy świadczona usługa ma rzeczywiście charakter kompleksowy.

Dotychczas polskie organy podatkowe nie kwestionowały prawa podatników do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od agencji za całościową obsługę promocji, obejmujących również koszt przekazanych nagród, jak również z faktur wystawionych odrębnie w związku z samym wydaniem nagród.

W ostatnim czasie stanowisko Ministerstwa Finansów w tej kwestii zaczęło się zmieniać i jest obecnie niejednolite (np. interpretacje IS w Warszawie z 21 września 2012 r., IPPP3/443-692/12-2/RD [negatywna] oraz z 20 grudnia 2012, IPPP2/43-1134/11-2/KG [pozytywna]).

Omawiany wyrok wpisuje się natomiast w korzystną dla podatników praktykę sądów administracyjnych, które co do zasady przyznają podatnikowi prawo do odliczenia podatku (np. WSA w Krakowie w wyroku z 24 stycznia 2013 r., I SA/Kr 1593/12; WSA w Gliwicach w wyroku z 8 października 2012 r., III SA/Gl 976/12).