Minister finansów z urzędu zmienił swoje dotychczasowe stanowisko w kwestii opodatkowania VAT tzw. premii (bonusów) pieniężnych. Nowa wykładnia jest mniej korzystna dla przedsiębiorców. Resort uznał, że wypłata premii pieniężnej (bonusu) z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności – co do zasady – stanowi rabat zmniejszający podstawę opodatkowania. A to oznacza konieczność wystawienia faktur korygujących (numer interpretacji: PT3/033/10/ 423/ AEW/12/T-618).
W interpretacji z 27 listopada Ministerstwo Finansów zwróciło uwagę na brak definicji pojęcia „premia pieniężna" czy „rabat". Dlatego jego zdaniem w celu prawidłowej ich kwalifikacji pod kątem VAT należy przeprowadzić obiektywną analizę całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej transakcji.
Z wyjaśnień MF wynika jednak, że sama wola podatnika nie może określać charakteru prawnego świadczenia w oderwaniu od jego obiektywnych cech. Nie nazwa bowiem, lecz treść świadczenia decyduje o jego charakterze. Nazwanie danego świadczenia premią nie wyłącza możliwości zakwalifikowania go jako rabatu. Warunkiem zaś uznania, że premia pieniężna stanowi w istocie rabat, jest wykazanie jej ścisłego związku z realizowanymi dostawami. Ministerstwo Finansów wskazało również, w jakich sytuacjach taka wykładnia nie ma zastosowania. Chodzi o świadczenie usług wynagradzanych stosowną premią nie za wartość sprzedaży czy jej terminowość, ale na przykład za szczególne czy też określone przez dostawcę zasady eksponowania jego towarów klientom, które powinno zostać opodatkowane i udokumentowane fakturą.
W interpretacji MF przypomniało, że aktualność traci jego wykładnia z 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1222/ 2004/AP/4020). A także iż podatnicy, którzy zastosowali się do niej przed zmianą, nie mogą ponosić jej negatywnych konsekwencji.