Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi rozstrzygnął w interpretacji kwestię rozliczenia sprzedaży z rabatem (numer interpretacji: IPTPP2/443-606 /12-4/JN).
Z pytaniem zwróciła się firma, która zamierza wprowadzić program lojalnościowy dla swoich obecnych i przyszłych klientów. Będzie on polegał na sprzedaży różnych produktów po preferencyjnych i obniżonych cenach w zamian za lojalność i polecanie firmy innym osobom.
To, jaka liczba towarów zostanie sprzedana danemu klientowi, będzie zależało od tego, ile innych osób zachęci do korzystania z usług firmy (jeden produkt za jedno polecenie).
Cena zakupu produktów nie będzie przekraczała zazwyczaj 500 zł brutto, natomiast ich sprzedaż będzie prowadzona najczęściej za kwotę 1 zł. Towar po 1 zł będzie trafiał tylko do klientów firmy związanych z nią wcześniejszymi umowami, m.in. o montaż kolektorów słonecznych lub ogniw fotowoltaicznych.
Celem tego programu jest zwiększenie wolumenu sprzedaży. Z kolei sama firma będzie nabywać produkty ze stawką 23 proc. po normalnych, obowiązujących cenach rynkowych (detalicznych bądź hurtowych). Jednak ich sprzedaż w ramach programu lojalnościowego będzie się odbywała po zaniżonej cenie 1 zł (1,23 zł z VAT).
Podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy, tak aby były opłacalne
Oznacza to, że finalny podatek VAT wyniesie końcowego odbiorcę 0,23 gr. Firma miała wątpliwości, czy takie praktyki są dozwolone.
Dyrektor Izby Skarbowej uznał jednak, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym. Może stosować m.in. znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne. Jednakże stosując takie rabaty powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie, jakim odbiorcom i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie takie upust przysługuje. Jak czytamy w interpretacji, przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny.
W takiej sytuacji obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar za cenę obniżoną.
Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.
Na koniec dyrektor Izby zaznaczył jednak, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności.
Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu, jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.