W odpowiedzi z 19 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie (IPPP3/443-837/11-2/JK) zajmowała się spółką, która jest dystrybutorem kosmetyków.
W ramach ich promocji przekazuje ona wydawnictwom wydającym czasopisma kobiece pojedyncze towary dystrybuowanych marek. Przesyłki adresowane są do konkretnych osób – dziennikarzy specjalizujących się w tematyce kosmetycznej. Przekazanie towarów ma na celu zapoznanie się przez redakcję z walorami danego produktu, a następnie ich opisanie w czasopiśmie. Przekazywane towary są też przez redakcje fotografowane, a zdjęcia są umieszczane obok opisu. Z tego powodu konieczne jest wydawanie towarów w jednostkowych opakowaniach i bez trwałego oznaczania ich jako testery.
Izba skarbowa potwierdziła, że w opisanej sytuacji mamy do czynienia z przekazaniem próbek w rozumieniu ustawy o VAT. Uznała, że w przypadku przekazania pojedynczego opakowania kosmetyku dla recenzenta celem wydania opinii do czasopisma nie można dostrzec cech handlowych.
Firmy kosmetyczne promują swoje wyroby także w czasie szkoleń. Taką sytuacją zajmowała się Izba Skarbowa w Warszawie w odpowiedzi z 12 września 2011 r. (IPPP3/443-846/11-2/KB).
Spółka, która zadała pytanie, wyjaśniła, że organizuje szkolenia prezentujące właściwości różnych produktów. Ich uczestnikami są: pracownicy wnioskodawcy (konsultanci), pracownicy kontrahentów (np. sieci kosmetycznych) bezpośrednio zajmujący się sprzedażą, pracownicy gabinetów kosmetycznych (sieci współpracującej ze spółką).
Na potrzeby szkolenia spółka przekazuje różne produkty. Część z nich jest używana podczas wykładu przez prowadzącego, a część jest przekazywana uczestnikom, aby mogli od razu je wypróbować. Spółka wyjaśniła, że w trakcie szkolenia przekazywane są produkty w standardowych, jednostkowych opakowaniach. Zwykle nie są one oznaczone jako testery. Niemniej w większości przypadków produkty te mają jakąś formę oznaczenia, odróżniającą je od standardowych towarów (np. usuwane są kody kreskowe).
Zdaniem spółki przekazane towary należy traktować jak próbki w rozumieniu ustawy o VAT. Izba skarbowa zgodziła się z tym stanowiskiem. W jej odpowiedzi czytamy, „odpowiednio oznaczone kosmetyki przekazywane oraz używane na szkoleniach organizowanych dla osób odpowiedzialnych za sprzedaż produktów spółki oraz doradzanie potencjalnym klientom, stanowią próbki w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług”.
To dlatego, że o uznaniu danego przekazania towaru za próbkę decyduje jego przyczyna.
W podsumowaniu czytamy: „Wydanie próbki nie może przybierać działań o charakterze handlowym. Jednakże w omawianej sytuacji, w przypadku przekazania produktów dystrybuowanych przez spółkę celem zapoznania się z nim przez osoby odpowiedzialne, np. za sprzedaż tych produktów, nie można dostrzec cech handlowych, ponieważ kosmetyki te przekazywane są tym osobom, aby po ich wypróbowaniu miały one jak najszerszą wiedzę o tych towarach”.