Tak stwierdziła Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji indywidualnej wydanej 17 maja 2011 (IPPB5/423-267/11-4/RS).
Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie świadczenia usług teleinformatycznych, w tym wdrażania, serwisowania i administrowania systemów informatycznych sprzedawanych lub udostępnianych na innej podstawie przez dostawców klientów.
Aby pozyskać nowych lub rozszerzyć współpracę z dotychczasowymi klientami, rozważa organizację dla nich wyjazdów do firm, które oferują różne rozwiązania teleinformatyczne. Ich celem będzie zapoznanie klientów z możliwościami produktów, które mogłaby dla nich wdrożyć. Spółka ponosiłaby w całości koszty tych wyjazdów.
Obejmowałyby one koszty: podróży (bilety, wynajem środków transportu), noclegów, posiłków, wstępu na targi.
Spółka powzięła wątpliwość, czy te wydatki są kosztem uzyskania przychodów. Wystąpiła więc z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Zdaniem spółki ponoszone przez nią wydatki należy zaliczyć do kosztów podatkowych, ponieważ są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów i służą zabezpieczeniu źródła przychodu. Izba skarbowa zgodziła się z tym stanowiskiem.
Zaznaczyła jednak, że spółka może zaliczyć wydatki do kosztów, jeśli są ponoszone w celu rozpowszechniania informacji o oferowanych produktach i dostępnej technologii, co wpływa na zwiększenie popytu na oferowane przez spółkę usługi, i nie mają charakteru wydatków reprezentacyjnych.
Komentuje Aleksandra Hurek, konsultantka w Dziale Prawnopodatkowym PwC
Zasady rozliczania wydatków o charakterze opisanym w pytaniu od dawna budzą wątpliwości podatników. Ich źródłem najczęściej jest art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Nie pozwala on na uwzględnienie w rozliczeniach podatku dochodowego kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności i napojów, w tym alkoholowych.
Problemy wynikają z tego, że ustawa o CIT nie zawiera definicji reprezentacji. Podatnik często staje przed pytaniem, czy ponoszone przez niego wydatki noszą znamiona reprezentacji czy nie.
Ze względu na to, że granica ta nie jest jasno określona, wielu podatników decyduje się na złożenie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Dzięki temu chcą uzyskać pewność, że organ podatkowy w przyszłości nie zakwestionuje ich rozliczeń. W sytuacji omawianej w interpretacji spółka niewątpliwie będzie ponosić wydatki, które mają na celu osiągnięcie przychodów w przyszłości.
W związku z tym organ podatkowy uznał stanowisko spółki za prawidłowe i potwierdził, że opisane wydatki są kosztem podatkowym. W uzasadnieniu organ postawił jednak „warunki" takiej kwalifikacji. Zdaniem izby skarbowej przedstawione wydatki będą kosztem, jeśli ich celem będzie zwiększenie przychodów spółki i jednocześnie nie będą miały charakteru wydatków reprezentacyjnych.
Takie zastrzeżenie powoduje, że ochrona podatnika wynikająca z interpretacji wydaje się mieć pewne ograniczenia. W razie ewentualnej kontroli podatkowej to na podatniku będzie bowiem ciążył ciężar udowodnienia, że wydatku nie należy uznawać za koszt reprezentacji. Warto podkreślić, że w omawianej interpretacji organ utożsamia reprezentację nie z okazałością czy wystawnością, ale z kreowaniem korzystnego wizerunku firmy.
Takie stanowisko wpisuje się w aktualną praktykę organów podatkowych i sądów administracyjnych, np. interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 5 maja 2011 (IPPB5/423-194/11-4/RS), wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 lutego 2011 (III SA/Wa 1166/10). Wydaje się jednak, że taka interpretacja pojęcia „reprezentacja" jest zbyt daleko idąca.
Skoro w ustawie o CIT nie ma definicji reprezentacji, to należałoby zastosować językową wykładnię tego pojęcia. Ta wskazuje natomiast (co również przytoczył organ w omawianej interpretacji), że „reprezentacja" oznacza „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia". Zatem wydatki o takim charakterze powinny być uznane za reprezentacyjne.
Argumentacja organu stawia pod znakiem zapytania wiele innych wydatków podatników uznawanych dotąd za koszty uzyskania przychodów. Wiele działań ma bowiem na celu nie tylko reklamę własnych produktów i usług, lecz jednocześnie kształtowanie pozytywnego wizerunku całej firmy.
Okazuje się więc, że niekiedy otrzymanie indywidualnej interpretacji może nie tylko nie wyjaśnić wątpliwości przedstawionych w pytaniu, ale także spowodować powstanie nowych.
Zobacz
»
»
»
»
»
»
»