Tego dnia weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT, która zmieniła m.in. art. 7 ust. 2.
W świetle obecnego brzmienia tego przepisu jako odpłatną dostawę towarów, która jest opodatkowana VAT, traktuje się również nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa (jeżeli przysługiwało mu, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów).
Wyjątek stanowią nadal drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości i próbki (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT pozostał niezmieniony).
Co do zasady z nieodpłatnym przekazaniem towarów, o którym mówi art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, mamy do czynienia we wszelkiego rodzaju działaniach wsparcia sprzedaży, np. konkursach, programach lojalnościowych i innych akcjach marketingowych, przewidujących nagrody lub wygrane.
Zgodnie z nowym brzmieniem przepisu wszystkie nagrody rzeczowe wydawane uczestnikom akcji marketingowych zostały opodatkowane VAT należnym przy ich wydaniu.
W praktyce oznacza to wzrost kosztów związanych z prowadzeniem akcji promocyjnych, bo od każdej nagrody rzeczowej wydanej uczestnikowi akcji trzeba teraz odprowadzić 23-proc. podatek. Jednak w pewnych sytuacjach znowelizowanie treści art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie wpłynie na podwyższenie kosztów akcji marketingowej.
Nagrodą bon lub kupon
Pierwsza sytuacja to taka, w której zamiast nagród rzeczowych oferuje się uczestnikom akcji nagrody/wygrane w postaci bonów towarowych, kuponów lub innych tzw. znaków legitymacyjnych, którymi można płacić za nabywane towary lub usługi.
Ustawa o VAT odnosi się bowiem do towarów i usług, tymczasem znaki legitymacyjne (zdefiniowane w art. 921
15
) nie są ani towarem, ani usługą. Tak więc obrót nimi nie podlega VAT.
Za brakiem obowiązku naliczania VAT przy wydaniu znaków legitymacyjnych przemawia również taki argument, że mielibyśmy wówczas do czynienia de facto z podwójnym opodatkowaniem tego samego produktu.
Najpierw VAT byłby naliczony w związku z nieodpłatnym przekazaniem znaku legitymacyjnego, a następnie byłby wliczony w cenę produktu (np. ubrania) kupionego przy wykorzystaniu tego znaku.
Przez agencję reklamową
Nowelizacja art. 7 ust. 2 ustawy o VAT pozostaje w zasadzie bez wpływu na koszty organizacji akcji marketingowej również w sytuacji, gdy z umowy zawartej pomiędzy agencją i klientem wynika, że obok innych czynności składających się na obsługę akcji marketingowej agencja zobowiązana jest również do zapewnienia (nabycia i wydania) nagród uczestnikom akcji.
Wówczas, biorąc pod uwagę VAT, czynność polegająca na wydawaniu nagród rzeczowych uczestnikom akcji nie powinna być traktowana jako nieodpłatne przekazanie im towaru, ale jako jeden z elementów usługi reklamowej świadczonej przez agencję na rzecz jej klienta.
Jeżeli wartość towarów przekazanych uczestnikom akcji jest wkalkulowana w cenę usługi reklamowej, która to usługa jest opodatkowana VAT na podstawie faktury wystawionej klientowi przez agencję, to dodatkowe naliczenie podatku od wydania nagród uczestnikom akcji powodowałoby podwójne opodatkowanie tej samej czynności.
Traktowanie takiej kompleksowej usługi jako jednolitego świadczenia dla celów podatku VAT potwierdza utrwalona linia orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np. wyrok z 27 października 2005, C-41/04) oraz liczne indywidualne interpretacje podatkowe (np. Izby Skarbowej w Katowicach z 12 lutego 2010, IBPP4/443-1530/ 09/EJ).
Autorka jest adwokatem w Kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy
Czytaj też:
Zobacz więcej:
» VAT » Co i jak podlega opodatkowaniu » Dostawa towarów » Nieodpłatne przekazanie towarów
Zobacz wyjaśnienia Ministerstwa Finansów:
Najważniejsze zmiany w VAT od 1 kwietnia 2011 r.
Zobacz nasze poradniki:
» Podatki i księgi » Poradniki podatkowe » Zmiany w VAT w 2011 r.