Sprzedawcy, którym nie uda się w tym czasie wyprzedać zapasów, będą ponosić straty i dopłacać do podwyżki VAT.

[b]1 stycznia wzrosła stawka VAT na papierosy. Wielu sprzedawców ma w związku z tym wątpliwości, jak wyliczyć cenę detaliczną zapasów tych wyrobów z 2010 roku, żeby przy ich sprzedaży nie narazić się na konsekwencje karnoskarbowe.[/b]

Producenci papierosów na ich opakowaniach drukują maksymalną cenę detaliczną, po jakiej można je sprzedawać. Sprzedaż powyżej nadrukowanych cen jest zagrożona sankcjami z kodeksu karnego skarbowego.

Rozwiązania zawarte w art. 38 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=387476]ustawy z 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (DzU nr 238, poz. 1578)[/link] zapobiegają ponoszeniu kosztów wzrostu stawki VAT przez sprzedawców wyrobów tytoniowych.

Mają na celu ułatwienie obrotu tymi wyrobami tytoniowymi w przypadku posiadania znacznych ich zapasów. Jest to dosyć istotne, bo jak wspomnieliśmy, sprzedaż tych wyrobów powyżej ceny maksymalnej uwidocznionej na opakowaniu zagrożona jest ponownym opodatkowaniem ich akcyzą przy zastosowaniu stawki w wysokości 70 proc. ceny maksymalnej.

Zatem, aby umożliwić sprzedawcom wyprzedaż znajdujących się po 31 grudnia 2010 r. w obrocie wyrobów tytoniowych (oznaczonych maksymalną ceną detaliczną nieuwzględniającą jeszcze wyższej stawki VAT) po cenie wyższej od maksymalnej o wysokość wzrostu kwoty VAT, sprzedaż ta do 28 lutego 2011 r., na mocy decyzji Ministerstwa Finansów, nie będzie podlegała przepisom sankcyjnym przewidzianym w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C0668D05B2622BB36FB5E0D0A5F4F5B4?id=296270]ustawie o podatku akcyzowym[/link].

To oznacza, że wyłącznie w okresie od 1 stycznia do 28 lutego 2011 r. sprzedawcy papierosów i tytoniu do palenia będą mieli prawo do sprzedaży tych wyrobów po wyższych cenach, niż na nich nadrukowano. Jednak możliwe jest tylko takie przekroczenie nadrukowanej ceny, które nie spowoduje jej podniesienia w stopniu większym niż równowartość różnicy starego i nowego VAT. Od 1 marca 2011 r. przekraczanie ceny nadrukowanej nie będzie już możliwe.

[i]Autorka jest radcą prawnym, dyrektor Departamentu Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie[/i]

[i]Autor jest aplikantem radcowskim, konsultantem podatkowym w tym departamencie[/i]