[b]Tak uznała Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 14 maja 2010 r. (IPPP3/443-199/10-4/MG).[/b]

Bank we wniosku o wydanie interpretacji wskazał, że korzysta z usług elektronicznego systemu SWIFT, nabywanych od podmiotu będącego zarejestrowanym podatnikiem VAT UE z siedzibą w Belgii. Służą one komunikowaniu się z innymi bankami i instytucjami finansowymi. Zakup ten jest ściśle związany z pośrednictwem finansowym, będącym statutową działalnością banku.

Pytał, czy nabywane usługi, w ramach których bank ponosi opłaty za wysyłane komunikaty, utrzymanie sieci teleinformatycznej i licencje na aplikacje, są zwolnione z VAT. Zdaniem banku powinny korzystać ze zwolnienia, jako ściśle związane z usługami finansowymi świadczonymi przez bank i stanowiące pomocniczy element tej usługi. Bank stwierdził również, że taka usługa nie powinna być uznana za usługę elektroniczną.

Izba skarbowa przychyliła się do tego stanowiska. Uznała, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, czy nabywane przez bank usługi korzystają ze zwolnienia, jest możliwość ich klasyfikacji do jednego z grupowań sekcji J PKWiU, objętych zakresem zwolnienia. Ponieważ są one klasyfikowane do „usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym pozostałym, gdzie indziej niesklasyfikowanych”, są objęte zwolnieniem na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link].

[i]Autor jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą PricewaterhouseCoopers[/i]

[ramka][b]Komentuje Piotr Bańdura, starszy konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PricewaterhouseCoopers[/b]

Interpretacja potwierdza ugruntowaną już praktykę organów skarbowych dotyczącą rozliczenia VAT od importu usług świadczonych przez belgijską organizację Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication, znanych jako usługi SWIFT. Są to usługi oparte na międzynarodowej sieci transmisji danych, polegające na generowaniu znormalizowanych komunikatów wykorzystywanych w procesie rozliczeń międzybankowych.

Warto przypomnieć, że jeszcze do niedawna organy skarbowe podejmowały próby uniemożliwienia stosowania zwolnienia do usług pomocniczych do usług finansowych świadczonych z wykorzystaniem technologii IT. Kwestionowały prawo podatników do zwolnienia również przy rozliczaniu importu usług SWIFT. Powoływały się na art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, wyłączający stosowanie statystyki publicznej w odniesieniu do usług elektronicznych w rozumieniu rozporządzenia WE nr 1777/2005.

Stanowisko to zostało zakwestionowane w [b]wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 10 czerwca 2008 r. (III SA/Wa 319/08)[/b], jednak orzeczenie to nie spowodowało jeszcze zmiany podejścia organów.

Dopiero [b]wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 grudnia 2008 r. (I FSK 1582/08)[/b] spowodował odwrócenie niekorzystnego dla podatników trendu. W wyroku tym NSA słusznie stwierdził, że to istota usługi, a nie forma jej realizacji, powinna mieć decydujący wpływ na kwalifikację usługi dla celów podatkowych. Dał tym samym podatnikom cenny argument w sprawach dotyczących podobnych usług, np. przetwarzania transakcji finansowych.

Obecnie organy zasadniczo nie kwestionują już prawa podatników do zwolnienia z VAT importu usług SWIFT. Gdy jednak katalog opłat uiszczanych na rzecz SWIFT jest szeroki, warto zachować ostrożność i wystąpić o opinię klasyfikacyjną do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego i interpretację indywidualną ministra finansów.

Warto też zwrócić uwagę na planowaną zmianę regulacji VAT dotyczących zwolnienia usług pośrednictwa finansowego. Ma ona polegać na odejściu od PKWiU i określeniu zakresu zwolnienia zgodnie z katalogiem zwolnień przewidzianym dyrektywą 112. Są argumenty za tym, że również na gruncie dyrektywy 112 usługi SWIFT mogą być uznane za zwolnione z VAT.[/ramka]