Wraz z nim kandydaci muszą złożyć kwestionariusz ze zdjęciem, zaświadczenie o aktualnym zatrudnieniu w urzędzie lub organie podległym ministrowi finansów, a także odpisy lub potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie świadectw pracy oraz dokumentów określających poziom i kierunek wykształcenia. Wymagane są również oświadczenie o niekaraniu zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, a także pisemna zgoda na przeprowadzenie postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych. Potrzebne jest też oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji.

Z ogłoszenia Ministerstwa Finansów wynika, że do konkursu mogą przystąpić osoby pracujące w aparacie skarbowym, które mają wyłącznie obywatelstwo polskie, wyższe wykształcenie magisterskie prawnicze, ekonomiczne lub inne uzupełnione studiami podyplomowymi prawniczymi lub ekonomicznymi. Muszą też mieć co najmniej czteroletni staż pracy w tych urzędach i organach.

Konkurs będzie sprawdzianem wiedzy zawodowej, oceną predyspozycji i zdolności ogólnych oraz umiejętności kierowniczych. Wiedza zawodowa zostanie sprawdzona za pomocą dwóch zadań problemowych oraz pisemnego testu zawodowego jednokrotnego wyboru zawierającego 50 pytań. Test zawodowy będzie obejmował wybrane zagadnienia prawa konstytucyjnego, materialnego i proceduralnego prawa podatkowego, a ponadto prawa UE, prawa i egzekucji administracyjnej oraz prawa karnego skarbowego. Uczestnicy konkursu mogą się też spodziewać pytań z zakresu rachunkowości, finansów publicznych, zamówień publicznych, prawa cywilnego i handlowego, prawa pracy, a także przepisów o służbie cywilnej, z organizacji i zarządzania w administracji podatkowej oraz z aktualnych zagadnień społeczno-gospodarczych.