Kupujący ponoszą wówczas dodatkowe koszty związane z zakupem i rejestracją, takie jak: koszty badania technicznego dopuszczającego pojazd do ruchu, opłata komunikacyjna, opłata ewidencyjna, opłata recyklingowa, koszty ubezpieczenia OC i AC.

Wartością początkową środków trwałych jest, w razie ich zakupu, cena nabycia. Jest to kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszona o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami nie stanowi on podatku naliczonego lub podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o VAT. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek od importu składników majątku.

Zdaniem większości organów podatkowych (tak np. [b]interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 grudnia 2007 r., ILPB1/415-89/07-2/AMN[/b]) opłaty ponoszone przy rejestracji samochodu dotyczące dowodu rejestracyjnego, tablic rejestracyjnych, karty pojazdu, nalepki kontrolnej, i inne są składową wartości początkowej tego auta. Samochód sprzed rejestracji nie jest bowiem dopuszczony do ruchu, a więc nie może być uznany za kompletny i zdatny do używania, a tym samym w momencie poniesienia tych opłat nie jest jeszcze oddany do używania.

Natomiast wydatki na ubezpieczenie pojazdu, który został zarejestrowany i dopuszczony do ruchu drogowego, a więc który w momencie rejestracji został uznany za składnik majątkowy kompletny i zdatny do użytku, nie są związane z zakupem samochodu, ale z jego eksploatacją, a zatem można je zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

[i]Autor jest doradcą podatkowym w kancelarii Gide Loyrette Nouel[/i]