To jedno z rozwiązań zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów w przesłanym właśnie do uzgodnień międzyresortowych projekcie rozporządzenia zmieniającego przepisy w sprawie organizacji urzędów kontroli skarbowej.

Wprowadzając taką zmianę, ministerstwo powołuje się na art. 10 ust. 2 pkt 4 ustawy o kontroli skarbowej, który – w przeciwieństwie do rozporządzenia – nie uzależnia skuteczności powołania czy odwołania przez GIKS wicedyrektorów UKS od uprzedniego złożenia przez dyrektora urzędu stosownego wniosku. Co więcej, jego treść wcale nie jest wiążąca dla generalnego inspektora. Cel zmian jest jeden: poprawa efektywności działania inspektorów kontroli skarbowej oraz skuteczniejsze i bardziej elastyczne zarządzanie kadrami.

Z tego też względu ministerstwo zamierza również ograniczyć (z obecnych czternastu do dziewięciu) liczbę urzędów kontroli skarbowej mających swoje ośrodki zamiejscowe. Nie spowoduje to jednak – jak twierdzą autorzy w uzasadnieniu do projektu – zwolnienia zatrudnionych w nich pracowników, gdyż „fizycznie nadal będą oni świadczyć pracę w tym samym miejscu, lecz już w strukturze urzędu kontroli skarbowej, nie zaś ośrodka zamiejscowego". Co więcej, zdaniem ministerstwa, zmiana ta pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie tych urzędów oraz nadzór nad zatrudnionymi w nich pracownikami, w tym w szczególności nad inspektorami UKS.

Projekt przewiduje także zmianę nazwy komórek organizacyjnych wchodzących w skład UKS, których pracownicy prowadzą czynności wywiadu skarbowego. W efekcie będą określani mianem wywiadu skarbowego, a nie jak dziś – dokumentacji skarbowej. I jako wywiad będą mogli, zgodnie z ustawą, prowadzić czynności operacyjno-rozpoznawcze.