Taki wyrok wydał 5 października Naczelny Sąd Administracyjny.

Rozpoznawał skargę kasacyjną spółki z o.o. Konimpex, która wystąpiła do urzędu skarbowego o stwierdzenie ponad 300 tys. zł nadpłaty w VAT za lata 2000 – 2002. Spółka była zakładem pracy chronionej (zpchr) i miała prawo do zwrotu podatku związanego z inwestycjami na rzecz osób niepełnosprawnych. Sytuacja zmieniła się od grudnia 1999 r., kiedy to nowelizacja ustawy o VAT odebrała zpchr ten przywilej. Był on bowiem nagminnie wykorzystywany w łańcuszkach kontrahentów, z których jeden, jako zpchr, dostawał od fiskusa zwrot całego naliczonego po drodze podatku.

Nowelizacja trafiła do Trybunału Konstytucyjnego, który w wyroku z 25 czerwca 2002 r. (sygn. K 45/01) stwierdził jej częściową niezgodność z konstytucją. Chodziło o to, że niedozwolone było odebranie przywileju tym zpchr, które od uzyskania statusu zakładu pracy chronionej do zmiany przepisów podjęły się długoterminowych zadań na rzecz niepełnosprawnych.

– Spółka Konimpex nic takiego nie zrobiła – wyjaśniły organy skarbowe i odmówiły jej zwrotu podatku.

– Rzeczywiste działanie nie miało znaczenia. Żeby przywilej przysługiwał, wystarczyło być zpchr – stwierdziła spółka i skierowała skargę do WSA.

Sąd nie uznał jej racji, gdyż w czasie wejścia w życie nowelizacji nie prowadziła inwestycji na rzecz niepełnosprawnych.

Od tego wyroku spółka złożyła skargę kasacyjną. Podnosiła, że zmiana przepisów naruszyła jej prawa nabyte związane z posiadaniem statusu zpchr.

NSA kasację jednak oddalił. Przypomniał, że wyrok Trybunału z 25 czerwca 2002 r. mówił tylko o częściowej niezgodności nowelizacji ustawy o VAT z art. 2 konstytucji.

– Przywileje powinny zachować jedynie te zpchr, które realizację długoterminowych inwestycji na rzecz niepełnosprawnych rozpoczęły przed nowelizacją ustawy. Spółka takich działań wówczas nie podjęła, nie mogła więc oczekiwać niezmienności stanu prawnego – stwierdził sędzia Zbigniew Łoboda.

Sąd przypomniał, że zmiana ustawy miała na celu ochronę innych konstytucyjnych wartości, m.in. przestrzegania prawa i dbałości o interesy budżetu państwa (sygn. I FSK 897/06).

a.g.