Może być zobowiązany odprowadzić od niej VAT, nawet gdy na co dzień go nie płaci. Zapłata za usługę jest też przychodem w świetle [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]ustawy o PIT[/link] i [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link].

[srodtytul]Pieniądze za promocję [/srodtytul]

Sponsoring to finansowanie jakiegoś przedsięwzięcia w zamian za reklamowanie własnej działalności. Organizator eksponuje nazwę firmy, informuje o tym, co sprzedaje, i promuje ją wśród uczestników imprezy. Wykonuje w ten sposób usługę reklamową, która powinna być opodatkowana VAT.

Jak czytamy w [b]interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 września 2009 r. (ILPP2/443-787/09-4/AD):[/b]

„czynności wykonywane na rzecz sponsora wynikające z zawartej z nim umowy są w świetle [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawy o podatku od towarów i usług[/link] odpłatnym świadczeniem usług”.

Także[b] Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20 lutego 2002 r. (I SA/Ka 1713/00)[/b] stwierdził, że oznaczenie sponsora na tle transmitowanego wydarzenia, np. na koszulkach zawodników, bandach, ustawienie logo firmy za bramką, to usługa reklamowa.

[srodtytul]Przysługuje zwolnienie[/srodtytul]

Usługa reklamowa jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, także wtedy, gdy wykonuje ją stowarzyszenie bądź fundacja.

Spójrzmy na [b]interpretację Urzędu Skarbowego Warszawa-Wawer z 7 września 2006 r. (US 1439/ZV/P/Pr/63/2006).[/b]

Stowarzyszenie podpisało umowy z firmą farmaceutyczną. Ma zamieszczać jej logo na swoich stronach internetowych i w publikacjach, kolportować jej materiały promocyjne oraz informować o sponsorze w relacjach medialnych. Dostaje za to wsparcie finansowe. Zdaniem stowarzyszenia są to czynności zwolnione z VAT.

To odpłatne świadczenie usług – stwierdził urząd – a sponsor jest ich nabywcą. Jak czytamy w odpowiedzi: „Bez z[b]naczenia dla opodatkowania podatkiem od towarów i usług pozostaje fakt, że kwoty uzyskane z tej działalności w całości przeznaczane są na cele statutowe stowarzyszenia. [/b]

Nie ma znaczenia w tym zakresie posiadany przez jednostkę status organizacji pożytku publicznego, opodatkowaniu podatkiem VAT bowiem podlegają towary i usługi, a nie określone podmioty”.

Sponsorowany może jednak skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, przysługującego ze względu na wysokość rocznych obrotów. W 2010 r. limit zwolnienia wynosi 100 000 zł. Jeżeli wartość sprzedaży przekroczy kwotę limitu, trzeba opodatkować nadwyżkę.

[srodtytul]Towar za usługę[/srodtytul]

Jak będzie wyglądało rozliczenie, jeśli sponsor przekazuje na dane przedsięwzięcie konkretne rzeczy, np. koszulki, spodenki i buty dla szkółki piłkarskiej? Także on musi wystawić fakturę.

Wykonuje bowiem czynność opodatkowaną – dostawę towarów. Odpłatną, ponieważ szkółka świadczy w zamian usługę reklamową.

[srodtytul]Zapłata to przychód[/srodtytul]

VAT to niejedyny problem sponsorowanego. Zapłata za usługę promocyjną to jego przychód dla celów podatku dochodowego. Dofinansowana organizacja, np. stowarzyszenie, może być jednak zwolniona z podatku.

Oczywiście pod warunkiem, że przeznacza dochody na cele statutowe, preferowane przez ustawodawcę (np. działalność związana z dobroczynnością, ochroną zdrowia, pomocą społeczną, upowszechnianie kultury fizycznej i sportu).

Jeśli sponsorowanemu nie przysługuje zwolnienie, musi zapłacić podatek. Tak będzie wtedy, gdy usługę reklamową świadczy zwykła firma działająca w celach zarobkowych. Wtedy wynagrodzenie zalicza do przychodów z działalności.

[srodtytul]Obowiązek sponsora[/srodtytul]

Jak ma opodatkować przychody ze sponsoringu osoba fizyczna? Załóżmy, że firma podpisuje umowę ze sportowcem (nieprowadzącym działalności), któremu płaci za promowanie jej logo. Wydaje się, że jego wynagrodzenie powinno być rozliczone tak jak przychody z wykonywania usług na podstawie umowy-zlecenia.

Tak więc to na sponsorze ciążą obowiązki związane z rozliczeniem zaliczki na podatek (musi ją potrącić z wynagrodzenia i odprowadzić do urzędu).

Potwierdza to [b]interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 1 kwietnia 2009 r. (ILPB1/415-63/09-2/AMN).[/b]

O zasady opodatkowania kwot wypłacanych sponsorowanemu tenisiście zapytała spółka, która podpisała z nim umowę o świadczenie usług reklamowych. Zawodnik nie prowadzi własnej firmy, tak więc zdaniem spółki to ona musi rozliczyć jego wynagrodzenie.

Jest to bowiem przychód z działalności wykonywanej osobiście. Także izba skarbowa uznała, że należności przekazane na podstawie umowy sponsoringu osobie fizycznej są przychodami, o których mówi art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT, także zaliczki od nich powinien pobrać płatnik.

Musi też przekazać sponsorowanemu i fiskusowi informację PIT-11.

[ramka][b]Sponsorowany musi pamiętać o VAT [/b]

[b]Komentuje Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w kancelarii Kolibski Nikończyk Dec & Partnerzy:[/b]

Stowarzyszenia i fundacje, czyli organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego, są z reguły nieopodatkowane VAT. Prowadzona przez nie działalność statutowa nie jest bowiem działalnością gospodarczą w świetle ustawy o VAT.

Ale usługa reklamowa wyświadczona sponsorowi podlega opodatkowaniu. Sponsorowany może być jednak zwolniony z VAT, jeśli jego roczne obroty nie przekraczają 100 000 zł. Wtedy dokumentuje usługę promocyjną rachunkiem.

Musi jednak pamiętać o prowadzeniu dziennej ewidencji sprzedaży, aby kontrolować obrót. Może oczywiście zarejestrować się jako podatnik VAT, dzięki czemu będzie miał prawo do odliczania podatku naliczonego.

[b]Jeśli wartość usługi reklamowej świadczonej w ramach sponsoringu przekroczy 100 000 zł, sponsorowany musi zarejestrować się jako VAT-owiec i wystawiać faktury. Jeśli zapłatą za usługę  jest towar (np. sprzęt sportowy), musi ją wystawić także sponsor.[/b]

Podobnie jest gdy przekazuje usługę (np. udostępnia obiekt sportowy). Przy takiej wymianie trzeba pamiętać, aby świadczenia były ekwiwalentne (powinno to być zapisane w umowie). Urząd może bowiem określić ich wartość rynkową, choć ryzyko tego jest niewielkie, jeśli podmioty są niepowiązane kapitałowo lub rodzinnie.

Oczywiście w praktyce sponsoring może przyjmować bardziej skomplikowane formy, np. stowarzyszenie może promować daną firmę w zamian za zniżki na towary przyznawane jego członkom.

W takiej sytuacji urząd może uznać, że stowarzyszenie świadczy nieodpłatnie usługę, gdyż zapłatę dostają de facto jego członkowie. Taka czynność będzie opodatkowana VAT, jeśli przy nabyciu usług i towarów z nią związanych stowarzyszeniu przysługiwało prawo do odliczenia. [/ramka]