Aktualizacja: 15.04.2021 10:37 Publikacja: 15.04.2021 10:37
Prof. Marcin Jamroży
Foto: materiały prasowe
Obowiązujące od początku 2021 r. zasady dokumentowania transakcji z tzw. rajami podatkowymi budzą ogromne kontrowersje. Pojawiają się postulaty uchylenia tych przepisów. Co na to Ministerstwo Finansów?
Nowe przepisy wymierzone są w działalność podmiotów, które transferują swoje dochody do tzw. rajów podatkowych i osiągają przewagę konkurencyjną wobec przedsiębiorców rzetelnie rozliczających swoje podatki. Dążenie, również w warstwie legislacyjnej, do zapewnienia uczciwej konkurencji, także w wymiarze równości podatkowej, nie powinno nikogo dziwić, wręcz stanowi w pełni uzasadnione oczekiwanie i żądanie przedsiębiorców. Czy zwalczanie unikania opodatkowania poprzez użycie schematów rajowych możliwe jest bez postawienia pewnych wymagań po stronie podatników? Najpewniej nie. Obowiązki związane z weryfikacją kontrahentów mają przyczynić się do niwelowania nieuprawnionych przewag podatkowych i tym samym wyrównywać warunki konkurencji. Jednocześnie przynoszą korzyści dla budżetu, a więc docelowo – dla nas wszystkich. Uchylenie przepisów uszczelniających byłoby złożeniem broni przed unikaniem opodatkowania. Uznaniem, że niewiele możemy z takimi nadużyciami zrobić.
Przepisu, który przerwał możliwość rozpoczętej amortyzacji podatkowej, nie da się pogodzić z konstytucyjną zasadą ochrony interesów w toku.
W uchwalonej przez Sejm noweli do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych na nowo zdefiniowano budowle.
Ministerstwo Finansów poinformowało o odroczeniu obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami do końca marca 2025 r. Docelowo obowiązek ten ma zostać zniesiony.
Automatyzacja rozliczeń podatkowych jest wymuszona prawem, ale może przynieść też korzyści dla samych podatników.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
To już pewne - globalny podatek wyrównawczy będzie obowiązywał od 2025 roku.
Czynności polegające na prowadzeniu spraw spółki komandytowej przez jej komplementariusza, wykonywane za wynagrodzeniem wypłacanym na podstawie umowy spółki, podlegają opodatkowaniu VAT.
Jeżeli uchwała walnego zgromadzenia przyznaje akcjonariuszowi uprawnienia osobiste naruszające właściwe dla danego typu spółki zasady funkcjonowania organów spółki, to podlega ona zaskarżeniu jako sprzeczna z prawem i naturą spółki akcyjnej.
Podczas zgromadzenia wspólników zazwyczaj podejmowane są decyzje o istotnym znaczeniu dla spółki z o.o. i jej wspólników. Dlatego wspólnik powinien znać procedury zwoływania obrad zgromadzenia oraz podejmowania i zaskarżania uchwał.
Przedmiotem opodatkowania estońskim CIT jest efektywna dystrybucja zysku ze spółki kapitałowej do jej udziałowca lub akcjonariusza, przy czym opodatkowane są różne jej formy, nie tylko dywidendy.
Podstawowym celem uczestnictwa w spółce jest osiąganie korzyści finansowych. Sposób podziału zysku i wypłaty dywidendy trzeba ustalić już w umowie spółki albo w porozumieniu wspólników, by uniknąć w przyszłości konfliktów ze wspólnikami.
W celu zapobiegania konfliktowi interesów oraz zapewnienia uczciwości w wykonywaniu funkcji publicznych ustawa antykorupcyjna zakazuje osobom pełniącym określone funkcje publiczne prowadzenia różnego rodzaju działalności gospodarczej.
Biorąc pod uwagę nadchodzące zmiany w przepisach o podatku od nieruchomości, spółki komunalne powinny dokonać wnikliwego przeglądu swojego inwentarza.
Wprowadzenie regulaminu zarządu pozwala na jednoznaczne określenie zasad jego działania, sposobu zwoływania posiedzeń i podejmowania uchwał oraz dokumentowania tych czynności.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas