Firma CRIDO opublikowała w czwartek raport „Informacje o realizowanych strategiach podatkowych”. Do końca 2021 r. przesłano ponad 2200 takich informacji. Eksperci CRIDO ocenili raporty 100 podatników z 12 branż. Zastosowano skalę ocen od 0 do 4, przy czym poziom „0” został przewidziany dla tych, którzy wypełnili obowiązek w sposób niepełny, a „4” – dla tych, którzy przygotowali wzorcowe informacje.

Przypomnijmy, że takie informacje o strategii podatkowej od 2021 r. mają sporządzać i podawać do publicznej wiadomości najwięksi podatnicy. Obowiązek ten dotyczy firm, których przychody przekroczyły 50 mln euro, oraz podatkowych grup kapitałowych.

Zgodnie z art. 27c ustawy o CIT sprawozdanie dotyczy m.in.: stosowanych procedur i procesów wykonywania obowiązków podatkowych, liczby przekazanych informacji o schematach podatkowych (MDR), transakcji z podmiotami powiązanymi, rozliczeń w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, planowanych lub podejmowanych działań restrukturyzacyjnych, złożonych wniosków o wydanie interpretacji podatkowej czy wiążącej informacji stawkowej (WIS).

Jak wynika z raportu, 24 proc. badanych podmiotów ograniczyło się do podania minimum obowiązkowych informacji o strategii podatkowej, 67 proc. rozszerzyło je o nieliczne, dodatkowe szczegóły, a tylko 8 proc. podmiotów uwzględniło rozbudowane opisy co najmniej kilku istotnych elementów.

Według Michała Borowskiego, partnera w CRIDO, przygotowanie informacji o strategii podatkowej można potraktować jako szansę na przeprowadzenie rzetelnej weryfikacji tego, jak zarządzane są kwestie podatkowe w danej organizacji.

– Tego typu prace są dobrą okazją, aby zastanowić się, czy wewnętrzny system zarządzania podatkami ma luki i w konsekwencji jest nieefektywny, oraz ustalić, jakie działania powinny zostać podjęte, aby ograniczyć lub wyeliminować zidentyfikowane niedoskonałości procesów – komentuje Borowski.