Zajmuję się handlem hurtowym. Sprzedałem wózek widłowy będący środkiem trwałym w mojej firmie (całkowicie zamortyzowanym) za kwotę 2700 zł plus 621 zł VAT. Czy przychód ze sprzedaży tego środka trwałego mam wpisać w kolumnie 7 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, jak w przypadku sprzedaży towarów handlowych?
– pyta czytelnik.
Przychodem z działalności gospodarczej są również, co do zasady, przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, które są ujmowane w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej.
Definicje z ustawy
Przez środki trwałe rozumie się przy tym środki trwałe w rozumieniu przepisów ustawy o PIT (§ 3 pkt 8 rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów; dalej: rozporządzenie).
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników sprzedających towary i usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ust. 1 zdanie drugie ustawy o PIT).
Kiedy wykazać
Przychód ze sprzedaży środka trwałego (wózka widłowego) będzie więc dla czytelnika przychodem z działalności gospodarczej w kwocie netto (bez VAT). Czytelnik uzyska zatem przychód w wysokości 2700 zł.
Za datę powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, stosownie do art. 14 ust. 1c ustawy o PIT, uważa się, co do zasady, dzień wydania rzeczy, nie później niż dzień:
1) wystawienia faktury albo
2) uregulowania należności.
Jak księgować
Jak wynika z objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, kolumna 7 jest przeznaczona do wpisywania przychodów ze sprzedaży wyrobów (towarów handlowych) i sprzedaży usług. Towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym. Są nimi również produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej (§ 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia).
W kolumnie 7 podatkowej księgi przychodów i rozchodów przedsiębiorca ewidencjonuje zatem przychody ze sprzedaży towarów handlowych będących w jego ofercie handlowej.
Kolumna 8 jest natomiast przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika. Zatem przychody ze sprzedaży wózka widłowego ujętego w ewidencji środków trwałych czytelnik powinien wpisać w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Przykład
Załóżmy, że czytelnik sprzedał wózek widłowy 8 kwietnia 2016 r. firmie X za cenę 2700 zł plus 621 zł VAT, wystawiając na udokumentowanie tej sprzedaży fakturę nr 196/04/2016 tego samego dnia. Przychód z tytułu sprzedaży wyniesie 2700 zł, tj. bez VAT.
Zaewidencjonowanie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów przedstawiać się będzie następująco (>patrz wzór obok):
Numerem wpisu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, tj. 142/04/2016 (zakładam, że czytelnik prowadzi miesięczną numerację wpisów), powinien oznaczyć fakturę sprzedaży nr 196/04/2016.
Konieczny wpis w ewidencji
Wózek widłowy ujęty był w ewidencji środków trwałych, a zatem datę jego likwidacji (w tym przypadku datę sprzedaży, tj. 8 kwietnia 2016 r.) czytelnik powinien wskazać w ewidencji środków trwałych.
Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, stosownie do art. 22n ust. 2 ustawy o PIT, są obowiązani do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zawierającej co najmniej:
1) liczbę porządkową;
2) datę nabycia;
3) datę przyjęcia do używania;
4) określenie dokumentu stwierdzającego nabycie;
5) określenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej;
6) symbol Klasyfikacji Środków Trwałych;
7) wartość początkową;
8) stawkę amortyzacyjną;
9) kwotę odpisu amortyzacyjnego za dany rok podatkowy i narastająco za okres dokonywania tych odpisów, w tym także, gdy składnik majątku był kiedykolwiek wprowadzony do ewidencji (wykazu), a następnie z niej wykreślony i ponownie wprowadzony;
10) zaktualizowaną wartość początkową;
11) zaktualizowaną kwotę odpisów amortyzacyjnych;
12) wartość ulepszenia zwiększającą wartość początkową;
13) datę likwidacji oraz jej przyczynę albo datę zbycia.
Autor jest doradcą podatkowym