Czy trzeba płacić VAT od nieruchomości przy likwidacji firmy

Rozmowa | Grzegorz Gębka, doradca podatkowy, właściciel kancelarii podatkowej

Publikacja: 30.07.2015 05:00

Foto: www.sxc.hu

Rz: Przedsiębiorca, który likwiduje działalność, ma sporo podatkowych obowiązków. Jeden z nich to rozliczenie VAT od tego, co mu zostało w firmie. Czy dotyczy to także wykorzystywanych w działalności nieruchomości?

Grzegorz Gębka: Likwidacja działalności gospodarczej to w świetle przepisów o VAT odrębna opodatkowana czynność. Przepisy nakazują odprowadzić podatek od towarów, jakie zostały w firmie (w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia). Należy je wykazać w sporządzanym na dzień zaprzestania wykonywania działalności spisie z natury (tzw. remanent końcowy lub likwidacyjny). Podstawą opodatkowania jest wartość towarów, które zostały ujęte w tym spisie. Dotyczy to także firmowych nieruchomości, przy których nabyciu można było odliczyć naliczony VAT.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Po reformie składki zdrowotnej część firm może zmienić formę opodatkowania
Podatki
Pomysł z zespołu Brzoski: e-faktury mogłyby wyręczyć sądy w ściganiu dłużników
Podatki
Fiskus już wie, kto sprzedaje w internecie. I zapowiada kontrole
Podatki
Pies w podatkowych kosztach domowej firmy? Fiskus zmienia zdanie
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Podatki
Przedsiębiorca rozliczy kurtkę, buty i kask w firmowych kosztach. Interpretacja fiskusa