Prowadzę działalność w zakresie handlu samochodami osobowymi. W sierpniu tego roku sprowadziłem z Francji samochód osobowy, który następnie tydzień później zwróciłem sprzedawcy z uwagi na wady ukryte pojazdu. Czy w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym jestem zobowiązany do zapłaty akcyzy? – pyta czytelnik.

Dla udzielenia odpowiedzi na przedstawione pytanie ?w pierwszej kolejności należy odnieść się do art. 4 ordynacji podatkowej zawierającego legalną definicje terminu „obowiązek podatkowy". Obowiązkiem podatkowym na gruncie ordynacji podatkowej jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego ?w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.

W art. 10 ust. 1 ustawy ?z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: ustawa) została przewidziana generalna zasada ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie z tym przepisem obowiązek podatkowy powstaje w momencie wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, obowiązek podatkowy, stosownie do ?art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy, gdy nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju, powstaje ?z dniem przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Należy jednak zwrócić uwagę na treść art. 101 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie ?30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego. Przy czym fakt dostawy wewnątrzwspólnotowej wymaga potwierdzenia przez dokumenty związane z wykonaną dostawą wewnątrzwspólnotową.

Dokumentami tymi są: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy, inne dokumenty handlowe związane z dostawą. Jeśli wymienione wyżej dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie wykonania dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodu osobowego, to można wykorzystać również inne dokumenty wskazujące na jej realizację (korespondencję handlową, dokumenty dotyczące ubezpieczenia, dokumenty potwierdzające zapłatę za wykonaną dostawę wewnątrzwspólnotową). Dokumenty te powinno się zachować na wypadek ewentualnej kontroli organów podatkowych. Jednocześnie nie ma obowiązku informowania organu podatkowego o fakcie wywozu pojazdu.

Trzeba podkreślić, że art. 101 ust. 2a ustawy znajdzie zastosowanie nie tylko w przypadku zwrotu pojazdu sprzedawcy, lecz także w sytuacji sprzedaży innemu kontrahentowi i wywozu samochodu osobowego do innego niż kraj pochodzenia kraju członkowskiego, pod warunkiem zachowania 30-dniowego terminu od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W przypadku opisanym ?w pytaniu zastosowanie znajdzie art. 101 ust. 2a ustawy, zgodnie ?z którym obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego.