Stwierdzenie takie znalazło się w wyroku NSA z 25 kwietnia 2014 r. (II FSK 4/13).

W rozstrzyganej sprawie spółka prowadząca działalność w zakresie sprzedaży podręczników szkolnych wskazała, że na mocy zawartych umów odbiorcy mają prawo do zwrotu (lub częściowego zwrotu) towarów. Niejednokrotnie zwroty towarów następują po upływie terminu złożenia zeznania podatkowego za rok, w którym zrealizowano dostawę, a więc po zakończeniu i rozliczeniu roku podatkowego, w którym spółka wydała towary i rozpoznała przychód podatkowy. W przypadku otrzymania zwrotów towarów spółka wystawia faktury korygujące.

Od czego się zaczęło

Spółka chciała uzyskać informację, kiedy powinna pomniejszać przychody oraz koszty bezpośrednio związane z przychodami ?w przypadku wystawienia faktur korygujących dokumentujących otrzymanie zwrotu towarów. W jej ocenie pomniejszenie powinno następować w momencie wystawienia faktur korygujących w związku z otrzymaniem zwrotów towarów.

Organ podatkowy oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nie podzieliły jednak stanowiska spółki. Ostatecznie sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

NSA orzekł na korzyść organu podatkowego. Zdaniem sądu, wykładnia art. 12 ust. 3 i 3a ustawy o CIT prowadzi do wniosku, że wystawienie faktury korygującej ?w związku ze zwrotem towarów, w żaden sposób nie wpływa na datę powstania przychodu. Koryguje jedynie jego wysokość.

Data przychodu ?bez zmian

Faktura korygująca wystawiona z powodu obniżenia, ale także w przypadku podwyższenia ceny określonemu kontrahentowi, powinna zostać uwzględniona ?w okresie rozliczeniowym, ?w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży towaru. Wobec tego po wystawieniu faktury korygującej konieczne jest skorygowanie przychodów w poszczególnych okresach rozliczeniowych (miesiącach lub kwartałach), stosownie do sposobu dokonywania przez spółkę rozliczeń CIT ?w trakcie roku podatkowego (a nie np. ograniczenie się ?do ujęcia korekty przychodów w rozliczeniu rocznym). Podobnie jest w przypadku śródrocznej korekty cen. Korekta taka powinna skutkować odpowiednim skorygowaniem przychodów uzyskanych w poszczególnych okresach rozliczeniowych, nie zaś w miesiącu wystawienia faktury korygującej.

Bez względu ?na przyczynę

Zdaniem NSA, skoro ustawodawca w ustawie ?o CIT nie określił żadnych reguł dotyczących korekty wartości należnego przychodu podatkowego w danym okresie rozliczeniowym, to nie ma również podstaw prawnych do przyjęcia, że dla daty rozliczenia takiej korekty przychodu netto i w konsekwencji dla określenia momentu (daty) powstania obowiązku podatkowego istotne znaczenie mają okoliczności związane z wystawieniem faktury korygującej, która obniżałaby przychód (zwrot towarów). ?W rezultacie bez względu na przyczynę wystawienia faktury korygującej korekta wielkości przychodu powinna być rozliczona w okresie rozliczeniowym, w którym został już ujęty przychód należny, z uwzględnieniem zasad określających datę powstania przychodu.

Omawiany wyrok jest zbieżny ze stanowiskiem organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji Izby Skarbowej w Łodzi ?z 24 września 2013 r. (IPTPB3/423-225/13-4/KJ) stwierdzono: „faktury korygujące in minus sprzedaż pierwotnie zaliczoną do przychodów danego roku podatkowego w związku z wystąpieniem okoliczności, takich jak np. zwrot towarów powinny, w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pomniejszać przychody okresu rozliczeniowego, w którym wykazane zostały przychody podatkowe z pierwotnej sprzedaży ww. towarów. Natomiast korekta poniesionych kosztów bezpośrednich dotyczących korygowanych przychodów powinna być odniesiona do momentu, w którym koszty te zostały potrącone". Podobnie uznała Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji ?z 28 marca 2014 r. (IBPBI/2/423-1758/13/PC). ?W piśmie tym czytamy: „Spółka powinna dokonać korekty przychodów, wynikających z faktur korygujących, w okresie rozliczeniowym, którego dotyczyły pierwotne faktury".

Linia jest już utrwalona

Podobny pogląd prezentowany jest co do zasady ?w orzecznictwie. Przykładowo w wyroku z 19 listopada 2013 r. (III SA/Wa 1476/13) WSA w Warszawie uznał, że bez względu na przyczynę wystawienia faktury korygującej korekta wielkości przychodu powinna być rozliczona w okresie rozliczeniowym, w którym został już ujęty przychód należny ?z uwzględnieniem zasad określających datę powstania przychodu. Tożsame stanowisko wyraził NSA w wyroku ?z 11 kwietnia 2014 r. (II FSK 1127/12) i WSA w Gliwicach ?w wyroku z 28 sierpnia 2013 r. ?(I SA/Gl 191/13).

Zdaniem autorki

Hanna Kozłowska biegły rewident, doradca podatkowy, ekspert w SWGK w Poznaniu

Konieczna jest zmiana przepisów

Omawiany wyrok jest kolejnym przykładem niekorzystnego dla podatników rozstrzygnięcia. Kwestia ta jest zaś niezwykle istotna. Niejednokrotnie bowiem się zdarza w praktyce obrotu gospodarczego, że na skutek np. zwrotu towaru czy zmiany między stronami ustaleń co do ceny wystawiana jest faktura korygująca. Uwzględniając obecne stanowisko przeważające w rozstrzygnięciach organów podatkowych i sądów, przedsiębiorca, który wystawia taką fakturę, musi się liczyć z koniecznością cofnięcia się z korektą do okresu, w którym zrealizowana została sprzedaż. Sytuacja komplikuje się dodatkowo, gdy sprzedaż miała miejsce w poprzednim roku podatkowym. Wówczas bowiem korekta może pociągnąć za sobą konieczność zmiany zeznania rocznego. Niestety, chociaż względy słuszności przemawiałyby za przyznaniem podatnikom możliwości bieżącej korekty na gruncie podatku dochodowego, obecnie stanowisko organów podatkowych i sądów jest raczej jednoznaczne. Co prawda wskazuje się, że możliwość bieżącego rozliczenia korekty ma uzasadnienie ekonomicznie, jednak kwestia ta ma raczej charakter postulatu prawotwórczego, gdyż w obowiązującym stanie prawnym, biorąc pod uwagę aktualne brzmienie przepisów, żadna z reguł wykładni nie pozwala na wypracowanie rozwiązania, które pozwalałoby na takie rozliczanie korekty. Należy zatem mieć nadzieję, że problem ten zostanie dostrzeżony przez ustawodawcę i zostaną ostatecznie uchwalone przepisy, które wprost będą przewidywać taką możliwość.