Spółka, która do sprzedaży swoich produktów medycznych wykorzystuje organizowane przez siebie odpłatne kongresy za granicą, zwróciła się Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z pytaniem czy koszty przejazdów i zakwaterowania uczestników może zaliczyć do swoich kosztów uzyskania przychodu?
We wniosku o wydanie interpretacji firma podała, że pokrywa koszty dojazdu na miejsce i z powrotem (bilety lotnicze) oraz koszty zakwaterowania. Na kongresach omawiane są wyłącznie urządzenia medyczne oferowane do sprzedaży przez spółkę. Uczestnicy poznają informacje o zakresie ich zastosowania i możliwych sposobach wykorzystania, mogą je wypróbować w praktyce. Jak podkreślono, warsztatom nie towarzyszą inne imprezy o charakterze rozrywkowym.
Firma przekonywała, iż organizowanie konferencji, szkoleń, warsztatów, na których prezentowane są jej produkty, pozostają w związku z działalnością spółki, co jest warunkiem wystarczającym zaliczenia wydatku do kosztów. Spółka odwoływała się do specyfiki sprzedawanych produktów, czym tłumaczyła fakt, iż wybiera właśnie taki sposób dotarcia do potencjalnych nabywców ze swoją ofertą.
Dalej spółka zauważyła, iż prowadzenie takich działań ma na celu nie tylko charakter marketingowy, działania te są niezbędne dla umożliwienia stosowania produktów firmy. Klienci firmy - nie mogą podjąć się stosowania nowych metod operacyjnych, właśnie z użyciem sprzętu (częstokroć bardzo innowacyjnego) oferowanego przez spółkę czy stosowania nowych produktów bez uprzedniego przeszkolenia, które w wielu przypadkach może odbyć się wyłącznie w specjalistycznym laboratorium lub szpitalu/klinice, która posiada już odpowiednie doświadczenie. – W przeciwnym razie, klient zmuszony był by do przeprowadzenia pionierskiego zabiegu na pacjencie, co niewątpliwie odwiodło by go od zakupu produktów firmy – wskazała spółka.
Tę argumentację podzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (IPPB5/423-1057/13-2/MK), który stwierdził, że wydatki związane z organizacja szkoleń dla lekarzy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Organ podatkowy zgodził się ze spółką, że podstawowym celem szkoleń (warsztatów) jest promowanie sprzętu medycznego wśród potencjalnych klientów (placówek medycznych, w których zatrudnieni są lekarze), poprzez poznanie możliwości zastosowania w praktyce konkretnych produktów a nie stworzenie dobrego wizerunku firmy czy też wykreowanie pozytywnych relacji z lekarzami. Dyrektor Izby Skarbowej zwrócił także uwagę na fakt, że szkoleniom nie towarzyszą inne imprezy o charakterze rozrywkowym.