Ministerstwo Finansów wyjaśniło nowe, obowiązujące od ?1 stycznia zasady odprowadzania VAT. Wynika z nich, że firmy muszą się przygotować na podwójny wydatek. Skumuluje im się bowiem podatek z transakcji z końca zeszłego i początku nowego roku.
Jak podkreśla MF, nowe przepisy (obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży bądź wykonania usługi) mają zastosowanie do czynności wykonanych od 1 stycznia. Transakcje dokonane przed tą datą są rozliczane na starych zasadach (decyduje wystawienie faktury).
Noworoczna kumulacja
– Załóżmy, że przedsiębiorca sprzedał towar 30 grudnia i 30 stycznia. Faktury wystawił odpowiednio 2 stycznia ?i 2 lutego. W deklaracji za styczeń musi odprowadzić VAT od obu transakcji – mówi Marcin Brzezin, doradca podatkowy w Crido Taxand.
– Podobnie jest z usługami – mówi Paweł Fałkowski, doradca podatkowy z kancelarii FL Tax. – Jeśli ktoś wystawił na początku stycznia fakturę za wykonaną na koniec grudnia usługę, a w styczniu wyświadczył następne, to w pierwszej deklaracji w nowym roku musi wykazać VAT z dwóch miesięcy.
Ministerstwo podaje też inne przykłady. Firma sprzedaje lokale w grudniu i styczniu. VAT za grudniową transakcję musi zapłacić w rozliczeniu za styczeń, w tym miesiącu upływa bowiem 30 dni od daty wydania lokalu (nawet gdy kupujący nie uregulował należności). W tym samym terminie odprowadzi też VAT od styczniowej transakcji (obowiązek podatkowy powstanie w momencie jej dokonania).
Paweł Fałkowski dodaje, że przy niektórych usługach rozliczanych w specyficzny sposób, np. najmu albo budowlanych, nadal można przesunąć obowiązek podatkowy, wystawiając później fakturę (według nowych przepisów można to zrobić nawet do 15. dnia następnego miesiąca). Nie wszystkim firmom odpowiada jednak taka „optymalizacja", często bowiem z umów zawartych z kontrahentami wynika, że dopiero od dnia wystawienia faktury biegnie termin płatności.
Odliczenie u nabywcy
Moment powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy jest też ważny dla kupującego. Wtedy nabywa bowiem prawa do odliczenia VAT naliczonego. Załóżmy, że firmy zawarły w styczniu umowę sprzedaży towaru i od razu została wystawiona faktura. Towar wydano kupującemu jednak dopiero na początku lutego. Nie może on odliczyć VAT w deklaracji za styczeń, bo wtedy nie powstał jeszcze obowiązek podatkowy u sprzedawcy. Zrobi to dopiero w rozliczeniu za luty.
– Trzeba pamiętać, że nabywca skorzysta z odliczenia dopiero wtedy, gdy posiada fakturę – mówi Adam Mariański, adwokat i doradca podatkowy w kancelarii Mariański Group. – Jeśli więc dostawa nastąpiła 12 stycznia, a sprzedawca wystawił fakturę 15 lutego, kupujący odliczy VAT dopiero w deklaracji za luty.
masz pytanie, wyślij e-mail do autora, p.wojtasik@rp.pl
Opinia:
Wojciech ?Kotowski, doradca podatkowy w kancelarii Ożóg i Wspólnicy
Zamiarem ustawodawcy było odebranie możliwości przesunięcia momentu zapłaty VAT przez przedsiębiorców poprzez odpowiednie wystawianie faktur. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów tylko potwierdzają, że cel ten został osiągnięty. Firmy muszą więc liczyć się z tym, że składając deklarację za styczeń (albo za pierwszy kwartał), zapłacą więcej niż zwykle, jeżeli nastąpi kumulacja sprzedaży rozliczanej na starych oraz na nowych zasadach. Koniecznie muszą też przeanalizować przepisy przejściowe, i to nie tylko z głównej nowelizacji ustawy o VAT. Zostały one już bowiem poprawione inną nowelizacją, która notabene weszła w tym zakresie w życie ?31 grudnia 2013 r., czyli jeszcze wcześniej niż główne zmiany obowiązujące od 1 stycznia. Takie rozproszenie przepisów nie ułatwia firmom wprowadzenia w życie nowych zasad rozliczania.