Powszechnie stosowanym elementem strategii marketingowej jest dla wielu firm nieodpłatne wręczanie klientom i kontrahentom różnorodnych materiałów reklamowych. Przekazanie materiałów takich jak ulotki, foldery, katalogi, czy banery reklamowe powoduje jednak wątpliwości w zakresie obciążenia tego typu czynności podatkiem od towarów i usług.

Co mówi zmieniony przepis

Od 1 kwietnia 2013 r., na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT opodatkowaniu nie podlega m.in. nieodpłatne przekazanie prezentów o małej wartości (jeżeli są przekazywane na cele związane z działalnością gospodarczą). Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości rozumie się m.in. przekazywane przez podatnika jednej osobie towary, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł. Towary takie nie muszą zostać ujęte w żadnej ewidencji. Podatnik nie jest zatem zobowiązany do opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów, których cena jednostkowa (za sztukę) nie przekracza 10 zł.

Czy mieszczą się w definicji

Z chwilą wejścia w życie 1 kwietnia 2013 r. nowelizacji ustawy o VAT z treści art. 7 ust. 3 ustawy usunięto „materiały reklamowe i informacyjne". W uzasadnieniu do projektu zmian wskazano, że wydanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT także po 1 kwietnia 2013 r., jeśli towary te będą się mieściły w definicji prezentów o małej wartości. W konsekwencji, według ministra finansów, nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych powinno podlegać opodatkowaniu VAT, chyba że wartość tych towarów pozwala na uznanie, że mamy do czynienia z prezentem o małej wartości.

Także po 1 kwietnia

Z takim poglądem można polemizować. Uprawnione jest bowiem stanowisko, zgodnie z którym nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie podlega opodatkowaniu VAT również po 1 kwietnia 2013 r., bez względu na wartość przekazywanych materiałów.

Jako podstawowy argument należy wskazać, że przekazanie materiałów reklamowych lub informacyjnych nie jest dostawą towarów, ponieważ materiały te zazwyczaj nie mają dla otrzymującego je podmiotu charakteru konsumpcyjnego. Zadaniem materiałów reklamowych jest jedynie przekazywanie informacji na temat oferowanych przez firmę produktów. VAT w swych założeniach jest podatkiem obciążającym konsumpcję. Skoro zatem przekazanie określonej rzeczy nie powoduje przysporzenia majątkowego po stronie otrzymującego daną rzecz, to brak jest podstaw do kwalifikowania na gruncie VAT przekazania jako dostawy towarów, która podlegałaby opodatkowaniu.

Przykład

ULOTKI WYKŁADANE W PUNKTACH SPRZEDAŻY

Spółka jest producentem kosmetyków. Realizując swoją strategię marketingową, nieodpłatnie przekazuje kontrahentom drukowane materiały reklamowe i informacyjne takie jak: ulotki, plakaty, i foldery informacyjne. W ramach działań promocyjnych przekazane przez spółkę materiały reklamowe umieszczane są w punktach sprzedaży, m.in. w centrach handlowych i drogeriach, a także w ich bezpośrednim otoczeniu. Materiały te nie mają żadnej wartości użytkowej, a ich jedyną funkcją jest informowanie o ofercie handlowej spółki. Przekazanie tych ulotek i folderów nie jest zatem dostawą towarów.

Decydująca jest funkcja

Pogląd, zgodnie z którym nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie podlega opodatkowaniu VAT z uwagi na brak konsumpcyjnego charakteru tych materiałów, znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sąd w wyroku z 28 lipca 2011 r. (I FSK 1201/10) wskazał, że: „(...) ulotka reklamowa może być uznana dla potrzeb ustawy o VAT za towar opodatkowany w sytuacji, gdy zostanie ona zbyta przez wytwarzający ulotki podmiot nabywającemu je kontrahentowi, który następnie przekaże je anonimowym potencjalnym klientom. Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny słusznie odróżnił taką sytuację od sytuacji zaistniałej w rozpatrywanej sprawie, kiedy to nieodpłatne przekazanie było sposobem na poinformowanie potencjalnych klientów o produktach przedstawionych w ulotkach. W takiej zatem sytuacji ulotki reklamowe nie mogą być uznane za towar w rozumieniu ustawy o VAT. Podatek od towarów i usług jest podatkiem od konsumpcji, zaś w stanie faktycznym sprawy ulotki reklamowe nie miały wartości konsumpcyjnej".

Wyrok ten zapadł co prawda na gruncie przepisów obowiązujących przed 1 kwietnia 2013 r., jednak w sposób jednoznaczny wskazano w nim, że wydanie drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych nie podlega opodatkowaniu VAT w sytuacji, gdy wydanie takie nie ma charakteru konsumpcyjnego.

Fiskus zgadza się z sądami

Pomimo że od wejścia w życie nowego brzmienia art. 7 ust. 3 ustawy o VAT upłynęło dopiero kilka miesięcy, organy podatkowe kilkakrotnie już wypowiadały się w kwestii opodatkowania nieodpłatnego przekazania materiałów reklamowych na gruncie nowych przepisów. Zgodnie z przyjętą przez organy podatkowe linią interpretacyjną czynności tego typu nie podlegają opodatkowaniu VAT. Takie stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 26 czerwca 2013 r. (IPTPP1/ 443-308/13-4/MG). Wskazała, że: „przekazanie przedmiotowych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych dotyczących dystrybuowanych towarów nie będzie podlegało opodatkowaniu z uwagi na fakt, iż nie posiadają one wartości konsumpcyjnej dla kontrahentów. Tym samym przedmiotowe przekazanie nie wypełnia dyspozycji art. 7 ust. 2 ustawy".

W ten sam sposób wypowiedziała się również Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 22 maja 2013 r. (IPPP1/443-382/13-2/AW). Stwierdziła, że: „VAT jest podatkiem od konsumpcji, zaś w opisanym stanie sprawy materiały promocyjne nie mają żadnej wartości konsumpcyjnej. Zatem ich przekazanie nieodpłatne nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu VAT w świetle treści art. 7 ust. 2 ustawy".

Praktyka dopiero powstaje

Podsumowując, pogląd o braku konsumpcyjnego charakteru nieodpłatnego przekazania materiałów reklamowych i informacyjnych, a co za tym idzie – o braku obowiązku opodatkowywania tego typu czynności podatkiem od towarów i usług, podzielają zarówno organy podatkowe, jak i Naczelny Sąd Administracyjny. Należy jednak zaznaczyć, że praktyka w zakresie nieopodatkowywania nieodpłatnego przekazania materiałów reklamowych dopiero się kształtuje. W związku z tym nie sposób wykluczyć zmiany linii interpretacyjnej przyjmowanej obecnie przez organy podatkowe oraz związanego z tym ryzyka podatkowego.

Autorka jest młodszą konsultantką podatkową w ECDDP sp. z o.o.