Jeżeli pieniądze w co najmniej 70 proc. pochodzą ze środków publicznych, to podatnik nie musi doliczać VAT do wynagrodzenia.
Przepisy o VAT nie wskazują jednak, co należy rozumieć przez środki publiczne. Należy zatem posiłkować się definicją zawartą w ustawie o finansach publicznych.
Co to są środki publiczne
Interpretując przepisy o VAT, trzeba uwzględniać postanowienia ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z nią środkami publicznymi są:
• dochody publiczne;
• środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
• środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione powyżej;
• przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych;
• przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Ponadto ustawa ta wskazuje, że sektor finansów publicznych tworzą:
• organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
• jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
• jednostki budżetowe;
• samorządowe zakłady budżetowe;
• agencje wykonawcze;
• instytucje gospodarki budżetowej;
• państwowe fundusze celowe;
• Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
• Narodowy Fundusz Zdrowia;
• samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
• uczelnie publiczne;
• Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
• państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
• inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.
Decyduje status nabywcy
Oznacza to, że niektórzy uczestnicy szkolenia mogą otrzymać fakturę z 23 proc. VAT, a inni ze zwolnieniem – w zależności od tego, z jakich środków jest finansowany ich udział (publicznych czy innych). Potwierdzają to interpretacje Izb Skarbowych: w Poznaniu z 3 listopada 2011 r. (ILPP1/443-1057/11-4/NS) oraz w Warszawie z 18 listopada 2011 r. (IPPP2/443-999/11-4/JO).
W tej drugiej czytamy, że „o zastosowaniu przedmiotowego zwolnienia nie decyduje złożone przez uczestników szkoleń oświadczenie, lecz w tym przypadku status jednostki będącej usługobiorcą, tzn. jednostka zaliczana do sektora finansów publicznych (art. 9 ustawy o finansach publicznych), a także dokonująca zapłaty ze środków publicznych (art. 5 ust. 1 pkt 2-5 ustawy o finansach publicznych)”.
Z kolei w interpretacji z 6 kwietnia 2011 r. (PT8/033/6/SBA/11/PT) minister finansów wyjaśnił, że zwolnieniem objęte są usługi kształcenia zawodowego, finansowane przynajmniej w 70 proc. ze środków publicznych, którymi są również środki pochodzące z budżetu UE lub z funduszy strukturalnych.
Problem z podwykonawcami
Pewne wątpliwości mogą wystąpić, jeśli usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego świadczy podwykonawca, a finansowanie ze środków publicznych co prawda wynosi co najmniej 70 proc., ale jest przekazywane przez zleceniodawcę (który otrzymuje bezpośrednio wynagrodzenie ze środków publicznych). Zajmowała się tym Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 20 maja 2011 r. (ILPP2/443-402/11-2/AD).
Wyjaśniła, że „w tym przypadku nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy i § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, nie dochodzi bowiem do bezpośredniego finansowania usług ze środków publicznych, ale ze środków własnych podmiotu, który zlecił podwykonawcy wykonanie tych szkoleń”.
Ten sam organ w odpowiedzi z 5 lipca 2011 r. (ILPP2/443-651/11-4/SJ) uznał, że: „środki, jakie otrzymuje beneficjent dotacji w sytuacji, gdy przeznacza je na zakup usług od podwykonawców, nie stanowią już w istocie środków publicznych.
Nawet bowiem w przypadku, gdy na zapłatę podwykonawcom przeznaczane są fizycznie pieniądze otrzymane za wykonane usługi finansowane ze środków publicznych, to środki te stanowią w tym momencie przychody benificjenta, tracąc charakter pozwalający uznać je za środki publiczne. A zatem w sytuacji, w której usługę szkolenia realizuje podwykonawca, nie może on zastosować zwolnienia od podatku od towarów i usług”.
Stanowisko sądu
Odmienne stanowisko prezentuje WSA w Gdańsku. W wyroku z 4 października 2011 r. (I SA/Gd 859/11) czytamy: „Wnioskodawca (...) sprecyzował, że przepływ środków dotacyjnych jest udokumentowany poprzez wpływ na odrębny rachunek prowadzony przez pracodawcę i dyspozycji z tego rachunku na rzecz strony skarżącej.
Zapis „finansowana w całości ze środków publicznych” nie odnosi się w ocenie sądu do podmiotów dysponujących środkami, lecz rzeczywistego w kontekście ekonomicznym źródła finansowania środkami, które nie zostały uzyskane przez podmiot jako przychód z działalności gospodarczej.
Podkreślić należy, że organ dokonujący interpretacji nie kwestionuje, że środki dotacyjne uzyskane przez przedsiębiorcę na cele szkolenia pracowników stanowią środki publiczne w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 132 ust. 1 dyrektywy VAT 2006/112/WE zakres zwolnienia czynności związanych z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem jest limitowany.
Zakres usług ściśle związanych z kształceniem wyznacza cel ustawowego zwolnienia, zatem mimo konieczności stosowania wiążącej wykładni przepisów normujących zwolnienia, zasada ta nie może prowadzić do pozbawienia zwolnienia skuteczności (por. ETS, sprawa C-445/05 Werner Haderer)”.
Jakie są warunki uzyskania akredytacji
Zwolnione z VAT są m.in. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego jeżeli są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Podatku nie trzeba jednak doliczać tylko do opłat pobieranych za szkolenia objęte akredytacją.
Zgodnie z art. 68b ustawy o systemie oświaty placówki i ośrodki, o których mowa w art. 68a ust. 1 pkt 2 (tj. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego), prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, mogą uzyskać akredytację potwierdzającą spełnienie określonych wymogów i zapewnianie wysokiej jakości prowadzonego kształcenia.
Akredytacja może obejmować całość lub część prowadzonego kształcenia. Przyznaje ją kurator oświaty właściwy dla siedziby placówki lub ośrodka, w decyzji administracyjnej wydawanej po przeprowadzeniu przez powołany przez siebie zespół oceny działalności danej placówki lub ośrodka. Ubiegający się o akredytację wnosi opłatę (zwolnione są z niej podmioty, które prowadzą całość kształcenia nieodpłatnie).
Akredytację może uzyskać placówka lub ośrodek, które:
• zapewniają bazę wyposażoną w środki dydaktyczne,
• zatrudniają wykwalifikowaną kadrę,
• opracowują i udostępniają materiały metodyczno-dydaktyczne.
Szczegółowe warunki i tryb jej przyznawania i cofania określa rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek i ośrodków prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych (DzU nr 227, poz. 2247 ze zm.).