[b]- Czy opodatkowaniu podlegają pylony reklamowe stojące przed siedzibą firmy? Część z nich posadowiona jest na podmurówce z betonu, a część tylko na słupkach metalowych wkopanych w ziemię.[/b]
Odpowiedź na pytanie zależała będzie przede wszystkim od wielkości pylonów. Jeżeli są to obiekty niewielkie, to należy je zaliczyć do obiektów małej architektury w rozumieniu prawa budowlanego. Nie będą zatem podlegały opodatkowaniu.
Problemem jest to, że przepisy nie określają sztywnej granicy, powyżej której obiekt powinien zostać opodatkowany. W praktyce prowadzi to do licznych sporów z organami podatkowymi.
Istnieją również stosunkowo mocne argumenty przemawiające za brakiem konieczności opodatkowania nawet większych obiektów reklamowych. Wynika to z definicji budowli obowiązującej na gruncie prawa budowlanego, która znajduje zastosowanie również na gruncie podatku od nieruchomości. Definicja ta zalicza bowiem do budowli wyłącznie takie urządzenia reklamowe, które są wolno stojące i trwale związane z gruntem.
Tej ostatniej przesłanki nie spełniają pylony, które zostały wyłącznie wkopane w ziemię. Oznacza to moim zdaniem, że nie powinny one podlegać opodatkowaniu. Wykonanie podmurówki powoduje jednak, że urządzenia takie są trwale związane z gruntem.
Jeżeli zatem nie można uznać ich za obiekty małej architektury, to powinny być opodatkowane.
[i]Autor jest doradcą podatkowym, menedżerem w krakowskim biurze Kancelarii Olesińscy & Wspólnicy[/i]