Od 1 stycznia 2011 r. we wszystkich krajach UE usługi organizacji targów i wystaw mają być opodatkowane w kraju, w którym ma siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania usługobiorca będący podatnikiem. Polskie firmy organizujące stoiska dla naszych przedsiębiorstw wystawiających na targach np. w Paryżu, Genewie czy w Mediolanie powinny więc wystawić fakturę z polskim VAT. Nie ma jednak pewności, że tak będzie.
[srodtytul]Jednolicie, czyli jak[/srodtytul]
Wszystko przez art. 28b ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawy o VAT[/link], który w związku z wejściem w życie art. 28g z początkiem przyszłego roku obejmie też usługi związane z organizacją targów i wystaw. Przepis ten zawiera ogólną zasadę dotyczącą miejsca świadczenia usług wykonywanych na rzecz podatnika. Określa, że miejscem tym jest siedziba podatnika lub jego stałe miejsce zamieszkania.
Szkopuł w tym, że przepis ten odwołuje się m.in. do art. 28e, który odrębnie reguluje miejsce świadczenia usług związanych z nieruchomością.
[b]Zdaniem niektórych ekspertów fiskus może zatem traktować usługi organizacji targów i wystaw tak jak przed 1 grudnia 2008 r., czyli jako usługi związane z nieruchomością, a więc opodatkowane tam, gdzie się ona znajduje.[/b]
Obaw tych nie podziela Roman Namysłowski, doradca podatkowy z Ernst & Young. – Należy korzystać z tych przepisów, które najbardziej specyficznie określają dane czynności. Skoro nie możemy zastosować przepisu odnoszącego się bezpośrednio do targów i wystaw, powinniśmy wrócić do przepisu ogólnego – zaznacza. Jego zdaniem miejscem świadczenia tych usług powinno być miejsce siedziby lub stałego zamieszkania usługobiorcy. Chyba że zwiedzających wystawy i targi traktowalibyśmy na równi z wystawcami. Wówczas byłby problem, bo usługi te byłyby opodatkowane w miejscu, w którym wystawy i targi się odbywają
Ministerstwo Finansów twierdzi, że nowe zasady mają obowiązywać we wszystkich krajach UE od 1 stycznia 2011 r. Z naszych informacji wynika jednak, że [b]Niemcy, które są największym krajem targowym w Europie, chcą stosować dotychczasowe zasady opodatkowania do umów wynajmu powierzchni wystawowych, w których zaliczki zostały zapłacone w 2010 r.[/b] – Oznacza to, że polscy organizatorzy targów dostaną faktury z niemieckim VAT – podkreśla Lidia Mikołajczak, dyrektor finansowy Międzynarodowych Targów Poznańskich. I dodaje: – To jest bomba, która tyka. Po 1 stycznia okaże się, w ilu krajach. Niestety MF zostawiło nas samych z tym problemem.
Ministerstwo radzi organizatorom targów występowanie o interpretacje. – Dlatego jako członkowie Polskiej Izby Przemysłu Targowego ustaliliśmy wzór wniosku, który złożą organizatorzy targów – powiedział „Rz” Tadeusz Michalak, prezes firmy Maxpol organizującej wystąpienia polskich wystawców na targach zagranicznych.
Firmy boją się jednak, że odpowiedzi nie dostaną do 31 grudnia. Obawiają się też utraty płynności finansowej.
[srodtytul]Czy będzie podwójnie[/srodtytul]
– Na prestiżowych imprezach powierzchnie wystawiennicze rezerwuje się nawet z rocznym wyprzedzeniem. Jeśli będziemy musieli zapłacić np. 19 proc. VAT w Niemczech od faktury zaliczkowej, a potem jeszcze 23 proc. podatku w Polsce, to może być już problemem – dodaje Tadeusz Michalak.
[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki
[mail=g.lesniak@rp.pl]g.lesniak@rp.pl[/mail][/i]
[ramka] [b]Czytaj też:[/b] [link=http://www.rp.pl/artykul/125165,559515-W-oczekiwaniu-na-wyrok-i-wytyczne.html]W oczekiwaniu na wyrok i wytyczne[/link][/ramka]