Często są to spore kwoty, gdyż prawidłowe wypełnienie wniosku wymaga fachowej wiedzy i doświadczenia. Organy podatkowe zgadzają się jednak ostatnio na zaliczenie ich do kosztów. Spójrzmy na kilka interpretacji.

[srodtytul]Opłaty z własnych środków [/srodtytul]

Firma chce zainwestować w budowę myjni bezdotykowej. Wystąpiła o dofinansowanie projektu. Doradca wystawił jej fakturę za opracowanie wniosku o pozyskanie środków unijnych. W razie jego pozytywnego rozpatrzenia wystawi kolejne faktury za obsługę projektu. Wydatki na doradztwo będą pokryte z własnych środków firmy (nie z dotacji). Rozlicza się z fiskusem za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów prowadzonej metodą uproszczoną.

Zapytała fiskus, w jaki sposób wykazać w niej wydatki. Jej zdaniem są to koszty pośrednie i wolno je odliczyć w momencie poniesienia. Nie można bowiem wskazać, jakiemu konkretnie przychodowi odpowiadają.

[b]Warszawska izba skarbowa w interpretacji z 14 września 2009 r. (IPPB1/415-511/09-4/AG)[/b] potwierdziła, że [b]wydatki na sporządzenie wniosku o dotację z Unii Europejskiej należy zakwalifikować do kosztów pośrednich[/b]. Mogą więc być odliczone w dacie poniesienia (wystawienia faktury).

Przypomniała przy tym, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]ustawy o PIT[/link] nie są kosztem wydatki bezpośrednio sfinansowane z przychodów zwolnionych z podatku. Z opisu sprawy wynika jednak, że opłaty za przygotowanie wniosku zostały sfinansowane z własnych środków firmy.

[srodtytul]Nawet gdy odpowiedź jest negatywna [/srodtytul]

Wydatki na pomoc przy sporządzaniu wniosku o dotację odliczymy nawet wtedy, gdy rozpatrzono go negatywnie. Tak wynika z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 marca 2009 r. (ILPB1/415-1051/08-2/AA).[/b]

Spółka prowadząca księgi handlowe starała się o pozyskanie dotacji unijnej na zakup i rozbudowę parku maszynowego, drukarki oraz lasera. Za sporządzenie wniosku zapłaciła z własnych środków. Może odliczyć wydatek, gdyż jest związany z jej funkcjonowaniem, bez względu na ostateczne efekty starań o przyznanie dotacji.

Jak czytamy w interpretacji: „wydatki poniesione na opracowanie wniosku o przyznanie dotacji stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, niezależnie od tego, czy dotacja została przyznana czy też nie”.

[srodtytul]Nakłady na funkcjonowanie firmy [/srodtytul]

Podobnie było w sprawie rozpatrywanej przez [b]Izbę Skarbową w Warszawie w interpretacji z 18 sierpnia 2009 r. (IPPB5/423-386/09/JC).[/b] Spółka zajmuje się obróbką blach. Wystąpiła o dotacje ze środków unijnych na współfinansowanie zakupu maszyn produkcyjnych, oprogramowania specjalistycznego oraz budowy hali produkcyjnej. Wnioski przygotowała firma doradcza.

Część z nich została rozpatrzona pozytywnie, niektóre jednak odmownie. Koszty doradztwa nie zostały objęte wnioskami o dotacje i poniesione były ze środków własnych spółki. Czy można je odliczyć? Tak. Są to koszty funkcjonowania spółki i mogą być odliczone w dacie poniesienia, a więc w dniu, na który ujęto takie koszty w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego.

[ramka][b]Pomoc przy rozliczaniu środków też uwzględnimy[/b]

[b]Do kosztów można również zaliczyć wydatki na analizy dotyczące przedsięwzięć inwestycyjnych, które mogłyby zostać dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej oraz na doradztwo przy rozliczaniu środków z dotacji.[/b]

Tak wynika z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 9 kwietnia 2009 r. (IPPB1/415-33/09-2/EC).[/b]

Spółka pytała o rozliczenie wydatków na usługę doradczą i sporządzenie wniosku o dofinansowanie poniesionych przed uzyskaniem dotacji, a także już po podpisaniu umowy dotacyjnej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości i po faktycznym wpływie środków na konto. Jej zdaniem wydatki na doradztwo przy sporządzaniu i rozliczaniu wniosków o pomoc ze środków unijnych, które nie stanowią wydatków kwalifikowanych do tej pomocy, są podatkowym kosztem. Ponieważ nie wiążą się bezpośrednio z przychodem, powinny być rozliczone w momencie poniesienia.

Nie zwiększają także wartości początkowej środków trwałych. Jak argumentowała spółka we wniosku o interpretację: „Wydatki na wyszukanie firmy doradczej, analizę przedsięwzięć inwestycyjnych pod kątem możliwości pozyskania dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej, administracyjne opracowanie, udokumentowanie i późniejsze rozliczenie wniosku o uzyskanie dotacji ze środków funduszy strukturalnych, tj. wydatki niezwiązane bezpośrednio z kosztami realizowanej inwestycji, nie są zaliczane do kosztów zwiększających wartość środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych powstałych w wyniku inwestycji, sfinansowanej z tych środków. Ponadto ww. wydatki nie są zaliczane do wydatków kwalifikujących się do ich sfinansowania ze środków funduszy strukturalnych”.

Spółka twierdziła, że w jej sytuacji nie ma zastosowania art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT, „przepis ten wyłącza bowiem z kosztów podatkowych wydatki bezpośrednio sfinansowane z otrzymanych dotacji, a nie sfinansowane z własnych środków wydatki na usługi doradcze, które jako koszty pośrednie mają charakter ogólnozakładowych kosztów funkcjonowania firmy”. Warszawska izba skarbowa zgodziła się z tym poglądem.[/ramka]