Część firm handlowych szuka skutecznych sposobów na zwiększenie sprzedaży. Jedną z nowych form promocji są tzw. karty podarunkowe (upominkowe). Mają one formę kuponu jednorazowego użytku o określonej wartości. Nabywcami karty mogą być zarówno osoby fizyczne, prawne, jak i jednostki niemające osobowości prawnej. Okaziciel karty może uregulować nią płatność, dokonując zakupu towaru w sklepach należących do danej firmy handlowej. W przypadku, gdy wartość zakupów przekroczy wartość nominalną karty, wówczas nabywca zobowiązany jest wyrównać powstałą różnicę.

[srodtytul]Dostawa i świadczenie usług[/srodtytul]

W praktyce jednak powstają wątpliwości, czy sprzedaż karty podarunkowej (upominkowej) powoduje obowiązek opodatkowania tej czynności VAT. Zgodnie z ustawą o VAT opodatkowane tym podatkiem są: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport i import towarów, a także wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnatrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jako właściciel, natomiast świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

[srodtytul]Nie towar, lecz dokument [/srodtytul]

Czynności sprzedaży kart podarunkowych (upominkowych) nie można utożsamiać z dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Karta ta stanowi bowiem jedynie rodzaj pieniądza elektronicznego, upoważniającego do odbioru świadczenia, a więc do zakupu w oznaczonym terminie określonych towarów, i dlatego nie mieści się we wspomnianej definicji towaru. Karta upominkowa nie jest więc towarem, lecz jedynie dokumentem uprawniającym do zakupu towarów. Zastępuje pieniądze, za które zwyczajowo nabywa się towary. Wydanie natomiast karty następuje w zamian za dokonanie wpłaty pieniędzy przez klienta na rzecz firmy handlowej. Taki pogląd wyrażają organy podatkowe, m.in. [b]Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 17 kwietnia 2009 r. (IPPP1-443-87/09-5/BS)[/b].

Wpłaty pieniędzy przez klienta firmie handlowej, a w konsekwencji również wydania karty upominkowej, nie można też uznać za świadczenie usług. Wpłata pieniędzy jest bowiem dokonywana z tytułu wydania takiej karty, która nie jest towarem. Zatem czynność odpłatnego przekazania karty podarunkowej (upominkowej) nie jest opodatkowana VAT.

[ramka][b]Przykład[/b]

Pan Bogdan prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej odzieży w pięciu własnych sklepach. Niedawno przedsiębiorca ten wprowadził do sprzedaży nowy produkt – kartę podarunkową. Klient, który nabędzie kartę, może przy jej użyciu dokonać płatności podczas zakupów towarów w sklepach należących do firmy pana Bogdana. Karta podarunkowa nie jest towarem. Jest to jedynie dokument uprawniający do otrzymania w oznaczonym czasie pewnych towarów. Zastępuje zatem pieniądze. Dlatego sprzedaż karty jest wyłączona z opodatkowania VAT. [/ramka]