Warto zatem mieć na uwadze, że tworzona często mozolnie przez lata wartość znaku towarowego może przynieść nie tylko korzyści handlowe, ale w niektórych sytuacjach również podatkowe.

[b]– Spółka z o.o. od wielu lat działa na rynku. Przez ten czas jej znak towarowy stał się znany. Wytworzony w ramach prowadzonej działalności gospodarczej znak został zarejestrowany w Urzędzie Patentowym. Spółka uzyskała prawo ochronne na ten znak. Zamierza je wnieść aportem do spółki komandytowej. Jego wartość rynkowa zostanie określona według niezależnej profesjonalnej wyceny. Spółka komandytowa będzie zarządzała tym prawem, tak jak innymi ewentualnie wniesionymi do niej w przyszłości składnikami majątku, np. nieruchomościami. Przedmiotem jej działalności będzie m.in. udzielanie innym podmiotom licencji na wykorzystywanie tego znaku. Jakie w związku z tym wystąpią konsekwencje w podatku dochodowym?[/b] – pyta czytelnik DF.

Wniesienie aportem prawa ochronnego na znak towarowy sprawia, że można naliczać odpisy amortyzacyjne od jego wartości rynkowej. Tym samym może niejako powstać nowa wartość podatkowa (wartość niematerialna i prawna).

Znak towarowy pozostający w firmie, która go wytworzyła, jest neutralny podatkowo, bowiem nie podlega amortyzacji. Ewentualnie amortyzacji mogą podlegać wówczas poniesione koszty na udzielenie prawa ochronnego na ten znak, jeżeli podatnik o udzielenie tego prawa wystąpi.

[srodtytul]Bez przychodu u wnoszącego[/srodtytul]

Wniesienie takiego wkładu do spółki osobowej (w tym komandytowej) nie spowoduje powstania przychodu w spółce z o.o. Przychód z objęcia udziałów na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT powstaje bowiem tylko, gdy obejmowane są udziały w spółce kapitałowej, ewentualnie w spółdzielni. Potwierdza to m.in. [b]interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 18 marca 2009 r. (IBPBI/2/423-1228/08/PP)[/b].

Dodajmy tu, że taki przychód nie powstałby również, gdyby wnoszącym aport była osoba fizyczna. Art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT przewiduje bowiem powstanie przychodu z kapitałów pieniężnych jedynie w wypadku objęcia udziałów w spółkach kapitałowych (potwierdza to [b]interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 marca 2009 r., ILPB1/415-21/09-4/IM[/b]).

[srodtytul]Jaka wartość początkowa[/srodtytul]

Ponieważ chodzi o aport do spółki osobowej, jego wartość początkową dla celów amortyzacji ustala się zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT. Jest nią ustalona przez wspólników na dzień wniesienia wkładu wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższa jednak od ich wartości rynkowej z dnia wniesienia wkładu. Potwierdza to [b]interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 18 marca 2009 r. (IBPBI/2/ 423-310/09/PP)[/b].

W spółce komandytowej można zatem przyjąć wartość początkową prawa do znaku według jego wartości rynkowej. Z reguły będzie ona znacznie wyższa niż koszty poniesione na uzyskanie decyzji o prawie ochronnym do znaku towarowego.

[srodtytul]Amortyzacja w spółce komandytowej[/srodtytul]

W spółce komandytowej prawo ochronne na znak towarowy będzie wartością niematerialną i prawną. Możliwe będzie naliczanie od niej odpisów amortyzacyjnych w ciągu pięciu lat – na podstawie art. 22m ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT.

[ramka][b]Przykład[/b]

W trakcie kilkuletniej działalności spółki z o.o. wytworzony został znak towarowy. Wartość rynkowa prawa ochronnego na ten znak wyceniona jest przez biegłych na 500 tys. zł.

Spółka z o.o. wniosła ten znak aportem do spółki komandytowej. W spółce komandytowej przyjęto wartość tego prawa według jego wartości rynkowej.

Może ona amortyzować tę wartość niematerialną i prawną przez pięć lat, zatem rocznie będzie naliczała odpisy amortyzacyjne w wysokości 100 tys. zł.

Gdyby znak pozostał w spółce z o.o., mogłaby ona amortyzować prawo ochronne na ten znak także jako wartość niematerialną i prawną, jednak jego wartość początkowa byłaby ustalona tylko na podstawie wydatków na uzyskanie decyzji o ochronie tego znaku, a nie według wartości rynkowej.[/ramka]

[ramka][b]Co to jest znak towarowy[/b]

Znak towarowy jest wartością wypracowywaną przez lata w drodze zdobywania zaufania klientów, kontrahentów i tym samym pozycji i udziału na danym rynku. Jest również nierozerwalnie związany z budowaniem marki firmy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=254F1BF7575E8A8E884A0A6A46DDC6DE?id=169951]ustawy z 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej[/link] znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.

Może nim być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy (art. 120 ust. 2).

Na znak towarowy może być udzielone prawo ochronne (art. 121). Decyzję o udzieleniu prawa ochronnego wydaje Urząd Patentowy (art. 147 ust. 1). Prawo ochronne na znak towarowy jest zbywalne (art. 162 ust. 1).[/ramka]