Z godnie z poprzednią ustawą o podatku akcyzowym z 2004 r. importowany gaz płynny mógł być w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przemieszczany do jakiegokolwiek składu podatkowego. Nie było bowiem ograniczenia, iż przemieszczenie musi nastąpić do składu podatkowego importera.
[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=901E9304C597B219ABE8AE759BE1B6DD?id=296270]Nowa ustawa o akcyzie z 6 grudnia 2008 r. (dalej: ustawa)[/link], która weszła w życie 1 marca 2009 r., uniemożliwiła import wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez podmioty, które nie posiadają własnego składu podatkowego. Ograniczenie to najbardziej uderzyło w firmy importujące gaz płynny do Polski.
Gaz ten sprowadzany do nas najczęściej w szerokotorowych cysternach kolejowych do dalszego transportu musi zostać przeładowany do cystern poruszających się po torach o normalnej szerokości lub do autocystern. Przeładowanie gazu w procedurze zawieszenia akcyzy musi się odbyć w składzie podatkowym. Wiele firm zajmujących się importem gazu nie ma własnych składów podatkowych i do 1 marca tego roku korzystało ze składów cudzych.
Nowe przepisy zmuszają te firmy do zaprzestania działalności lub do zasadniczej zmiany modelu funkcjonowania.
[srodtytul]Projekt zmian już jest[/srodtytul]
Opisany problem został zauważony i komisja sejmowa „Przyjazne państwo” szybko przygotowała projekt zmian do
ustawy. Wpłynął on do marszałka Sejmu 9 marca, a 23 kwietnia został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Można mieć nadzieję, iż rząd go poprze i w związku z tym projekt zostanie uchwalony w ciągu najbliższych miesięcy.
Zmienia on art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy i dla węglowodorów gazowych w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 przewiduje zastosowanie procedury zawieszenia akcyzy, jeżeli bezpośrednio po dokonaniu importu i dopuszczeniu do obrotu wyroby te są przemieszczane do składu podatkowego. W stosunku do węglowodorów gazowych nie przewiduje się warunku zawartego w obowiązujących przepisach, iż przemieszczenie musi nastąpić do składu podatkowego importera. A więc może to być również skład podatkowy należący do osoby trzeciej.
[srodtytul]Scenariusze alternatywne[/srodtytul]
Do momentu wejścia w życie projektowanej nowelizacji importerom nieposiadającym własnego składu podatkowego pozostaje wykazywanie kwoty akcyzy w zgłoszeniu celnym i jej zapłata albo próba implementacji scenariusza alternatywnego.
Warte rozważenia jest wykorzystanie przepisów zawieszających pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych w przypadku objęcia ich zawieszającą procedurą celną w rozumieniu przepisów prawa celnego albo wprowadzenia importowanych wyrobów do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego.
Gdy importerzy są częścią większej grupy kapitałowej, w której inny podmiot posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, można rozważyć wariant zmiany podmiotu importującego. Jeśli stroną umowy dostawy gazu pozostanie dotychczasowy podmiot nieposiadający składu podatkowego, konieczna stanie się sprzedaż gazu poza granicami Polski. W takiej sytuacji należy rozważyć ewentualne implikacje dotyczące VAT lub innego podatku obrotowego obowiązującego w państwie dokonywania transakcji, a także skutki dotyczące polskiego podatku od czynności cywilnoprawnych.
Importer może także wystąpić o zezwolenie na prowadzenie własnego składu podatkowego. W wypadku importu skroplonego gazu w szerokotorowych wagonach problemem może być jednak lokalizacja takiego składu.
[srodtytul]Dla celów opałowych[/srodtytul]
Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 obowiązującej ustawy zwalnia się od akcyzy węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 używane do celów opałowych, przy spełnieniu określonych warunków, których zamkniętą listę określa art. 32 ust. 3. Są to m.in. import przez podmiot pośredniczący oraz dostarczenie od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego. Przepis ten nie wymienia natomiast dostarczenia wyrobów zwolnionych z akcyzy od podmiotu pośredniczącego do składu podatkowego.
Na podstawie tych przepisów możliwy byłby import gazu dla celów opałowych dokonywany przez dotychczasowych importerów, którzy uzyskaliby status podmiotów pośredniczących i dostarczali gaz do podmiotów zużywających. Aby jednak dostarczyć gaz importowany spoza wschodniej granicy Polski do podmiotów zużywających, należy go przeładować z szerokotorowych cystern kolejowych do innych. Z brzmienia przepisów obowiązującej ustawy nie wynika, iż taki przeładunek powinien się dokonywać w składzie podatkowym, jako że przepis art. 47 ust. 4 ustawy, nakładający obowiązek przeładunku wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, dotyczy wyłącznie wyrobów podlegających procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Przeładunek gazu z jednych cystern do drugich nie jest również produkcją w świetle art. 87 ust. 1 ustawy, a więc nie musi się odbywać w składzie podatkowym.
Jak dotąd brak pisemnych interpretacji dotyczących kwestii przeładunku gazu zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie. Jednakże nie można wykluczyć, iż organy podatkowe staną na stanowisku, że jeśli ma być utrzymane zwolnienie od akcyzy, przeładunek płynnego gazu, poza sytuacjami awaryjnymi, musi się odbywać w składzie podatkowym. Zakładając takie stanowisko organów podatkowych i biorąc pod uwagę art. 32 ust. 3 ustawy, nie jest jasne, czy podmiot pośredniczący mógłby dostarczać importowane wyroby do podmiotu zużywającego, dokonując przeładunku w składzie podatkowym należącym do osoby trzeciej, jako że przywoływany przepis nie wymienia wprost takiej możliwości.
Trudno również jednoznacznie stwierdzić, czy planowana zmiana przepisów, umożliwiająca przemieszczanie importowanego gazu do składu podatkowego prowadzonego przez osobę trzecią w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, będzie pozwalała na późniejsze dostarczenie go ze składu jako wyrobu zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie. Kwestia ta powinna się stać przedmiotem analizy w trakcie prac nad projektowaną zmianą ustawy.